Του Ηλία Μπενέκου
Σε ολόκληρο τον κόσμο εφαρμόζονται πετυχημένα πρότυπα λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, με βασικό στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη και την εξοικονόμηση πόρων, που εν μέσω οικονομικής κρίσης μπορούν να κατευθυνθούν σε άλλους νευραλγικούς τομείς της κοινωνίας.
Στην Ελλάδα πάλι, οι ρίζες του πελατειακού κράτους είναι τόσο βαθιές, που ενώ η μείωση του μισθολογικού κόστους και οι μαζικές απολύσεις υπαλλήλων βρίσκονται προ των πυλών, ουδείς ασχολείται με τον εξορθολογισμό της δημόσιας διοίκησης και την περικοπή περιττών δαπανών. Και όμως το κείμενο της «Λευκής Βίβλου» για την αναμόρφωση της δημόσιας διοίκησης, που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, βρίθει παραδειγμάτων χωρών που κατόρθωσαν με «έξυπνες» πολιτικές να αναμορφώσουν εκ βάθρων τις κρατικές λειτουργίες τους.
Στην Ολλανδία, από το 2008 έχει ξεκινήσει πρόγραμμα βελτίωσης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς επιχειρήσεις και πολίτες, μέσω της απλούστευσης των διαδικασιών. Στο πρόγραμμα μετέχουν όλα τα υπουργεία και περίπου το 30% των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. Κάθε υπηρεσία καταθέτει επιχειρησιακό σχέδιο βελτίωσης διετούς εφαρμογής.
Με την ολοκλήρωσή του και την επίτευξη του στόχου οι συγκεκριμένες υπηρεσίες «πιστοποιούνται» για την αποδοτικότητά τους. Μέχρι στιγμής έχουν απλουστευθεί και πιστοποιηθεί συνολικά 59 διαφορετικές υπηρεσίες σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο.
Στη Δανία από το 2007 ξεκίνησε ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα μείωσης των ενδοδιοικητικών επιβαρύνσεων στη δημόσια διοίκηση. Από την εφαρμογή του προέκυψαν αποτελέσματα μείωσης του κόστους λειτουργίας των δημοσίων υπηρεσιών κατά μέσο όρο 11%. Κεντρικές δράσεις που οδήγησαν στη μείωση ήταν η απλούστευση και ο ανασχεδιασμός του συντονισμού της δημόσιας διοίκησης, η καλύτερη κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των δημοσίων υπαλλήλων και η εισαγωγή εφαρμογών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.
Στην Αυστραλία η κυβέρνηση εισήγαγε το 2010 την υποχρέωση παροχής τυποποιημένων ηλεκτρονικών υπηρεσιών από όλους τους δημόσιους φορείς. Κάθε φορέας όφειλε να επιλέξει, βάσει πολυπλοκότητας και ζήτησης, 10 έως 15 υπηρεσίες και να τις ψηφιοποιήσει. Ο σχεδιασμός των ηλεκτρονικών εντύπων έγινε σύμφωνα με συγκεκριμένα κριτήρια φιλικότητας προς το χρήστη και αφορούσε το σύνολο των φάσεων παροχής μίας υπηρεσίας από την αρχική πληροφόρηση μέχρι την ηλεκτρονική παραλαβή.
Στην Πορτογαλία από το 2005 έχει ξεκινήσει πρόγραμμα απλούστευσης των γραφειοκρατικών βαρών, το οποίο σχεδιάζεται ετησίως. Η πενταετής εφαρμογή του προγράμματος έχει να επιδείξει σημαντικά αποτελέσματα, καθώς σε ποσοστό άνω του 80% έχουν επιτευχθεί οι ετήσιοι και επιχειρησιακοί στόχοι. Ενδεικτικά αναφέρονται η μείωση των εντύπων αξιολόγησης της παροχής απορριμμάτων κατά 90%, η εξοικονόμηση 800.000 ευρώ ετησίως για το δήμο Λισαβόνας από τη ψηφιοποίηση των διαδικασιών σύστασης επιχειρήσεων και η μείωση του χρόνου σύστασης σε μία ώρα για 70.000 επιχειρήσεις μέσα σε μία τριετία με παράλληλη εξοικονόμηση 11 εκατ. ευρώ.
Στις ΗΠΑ με εγκύκλιο του προέδρου κλήθηκαν όλες οι ομοσπονδιακές, πολιτειακές και τοπικές αρχές να προχωρήσουν στην πρόταση δράσεων απλούστευσης. Οι δράσεις έπρεπε να είναι εξειδικευμένες με στόχους και δείκτες αξιολόγησης ανά φορέα και να εγκριθούν από το ομοσπονδιακό γραφείο προϋπολογισμού. Προκειμένου να εγκριθεί ένα σχέδιο δράσης έπρεπε να περιλαμβάνει τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης, αλλά και τις τυποποιημένες φόρμες ψηφιακής παροχής των υπηρεσιών.
Στη Γερμανία εφαρμόζεται πρόγραμμα ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για τη μείωση των διοικητικών βαρών, που βασίζεται στην άρση των νομικών και λειτουργικών φραγμών για την εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων και των πολιτών. Οι διαδικασίες απλοποιήθηκαν και ομογενοποιήθηκαν, ενώ όσες δεν μπορούσαν να μοντελοποιηθούν και η λειτουργία τους προκαλούσε διοικητικά βάρη καταργήθηκαν. Από το 2010 οι υπηρεσίες παρέχονται εξ ολοκλήρου ψηφιακά, μέσω ηλεκτρονικών καρτών για τους εγγεγραμένους πολίτες και επιχειρήσεις. Στις υπηρεσίες συμπεριλαμβάνονται οι πληρωμές προς τους δημόσιους οργανισμούς και η έκδοση άνω των 200 πιστοποιητικών.
Μεγάλο κεφάλαιο για την αναμόρφωση της δημόσιας διοίκησης, πέρα από τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, παραμένει η ορθή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, τομέας που, επίσης, υστερεί η Ελλάδα.
Στην Αυστρία προωθήθηκε η προσαρμογή των αμοιβών σε αυτές του ιδιωτικού τομέα, η σύνδεση της αμοιβής με την απόδοση, καθώς και το ευέλικτο ωράριο εργασίας.
Στο Βέλγιο υπήρξε αναθεώρηση του μισθολογίου με βάση τη δομή στην οποία υπηρετεί ο υπάλληλος, την ανάπτυξη των ικανοτήτων του και την αξιολόγηση της υπηρεσίας του.
Στη Δανία δόθηκε έμφαση στην ανάπτυξη των ικανοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων και στην υποκίνηση, ενώ στη Σουηδία ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στην ανάδειξη καλών πρακτικών και θετικών παραδειγμάτων δημοσιοϋπαλληλίας.
H «Λευκή Bίβλος» για την Eλλάδα
27.995 αρμοδιότητες της κεντρικής διοίκησης
1.563 διαδικασίες ελέγχων
10 φορείς και 115 ρυθμιστικά κείμενα για τη σύσταση μίας EΠE
10 δισ. ευρώ τα διοικητικά βάρη ετησίως
14.000 διαφορετικοί κωδικοί χρημα-τοδότησης των δημόσιων φορέων
157 γενικές διευθύνσεις, 1.978 διευθύνσεις, 5.027 τμήματα στα υπουργεία
Tο 20% των τμημάτων χωρίς κανέναν υπάλληλο, το 55% μέχρι 3 υπαλλήλους
2.138 κτίρια στεγάζουν δημόσιες υπηρεσίες. Tο 42% μισθωμένα
ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου