ΤΟΥΡΚΙΑ : Με γκρίζα κόλπα διεκδικεί την έρευνα και τη διάσωση στο μισό Αιγαίο.

Του ΝΙΚΟΥ ΜΕΛΕΤΗ

Σε ευθεία αμφισβήτηση των δικαιοδοσιών της Ελλάδας εντός του FIR Αθηνών προχώρησε η Τουρκία, με αφορμή το ναυάγιο του τουρκικού φορτηγού πλοίου Dogu Haslaman στα διεθνή ύδατα μεταξύ Σάμου και Χίου.

Η Αγκυρα εξέδωσε ΝΟΤΑΜ, δηλώνοντας ότι υπεύθυνες για την έρευνα και διάσωση στην περιοχή αυτή είναι οι τουρκικές Αρχές, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται εντός του FIR Αθηνών, ενώ με νεότερη ΝΟΤΑΜ επέμεινε ότι η δικαιοδοσία SAR (Search and Rescue) μέχρι σχεδόν το μέσον του Αιγαίου ανήκει στην Τουρκία.

Η διεκδίκηση της δικαιοδοσίας SAR μέχρι το μέσον του Αιγαίου εντάσσεται στο πλαίσιο της πάγιας διεκδίκησης της Τουρκίας για επιχειρησιακή (κατ' αρχήν τουλάχιστον) διχοτόμηση του Αιγαίου.

Αφορμή για τη νέα αυτή τουρκική πρόκληση έδωσε το σήμα κινδύνου που εξέπεμψε χθες το πρωί το υπό τουρκική σημαία φορτηγό πλοίο Dogu Haslaman, που μετέφερε 1.700 τόνους λιπασμάτων στο Ισραήλ, όταν διαπιστώθηκε εισροή υδάτων στο μηχανοστάσιο ενώ έπλεε 18 μίλια βορειοδυτικά της Σάμου.

Αμέσως υπήρξε κινητοποίηση και έσπευσαν στην περιοχή δύο σκάφη του Λιμενικού Σώματος και ένα ελικόπτερο Super Puma, αλλά τα μέλη του πληρώματος αρνήθηκαν να δεχτούν τη βοήθεια των ελληνικών σωστικών μέσων και με σωστική λέμβο είχαν ήδη μεταβεί στο παραπλέον τουρκικό φορτηγό πλοίο Piri Reis. Οι διασωθέντες μεταφέρθηκαν στον Τσεσμέ και σύμφωνα με την κρατική τουρκική τηλεόραση TRT υπήρξαν δύο νεκροί από το πλήρωμα του σκάφους.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΓΕΕΘΑ, το ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκε με εντολή του ΕΚΣΕΔ μόλις τρία λεπτά μετά την εκπομπή σήματος κινδύνου στις 10.55 από το τουρκικό πλοίο.

Με φόντο τη SAR
«Μάχη» στο Αιγαίο και πόλεμος ΝΟΤΑΜ
Ενώ δινόταν μάχη στο Αιγαίο για τη διάσωση των Τούρκων ναυτικών, παράλληλα ήταν σε εξέλιξη μια ακόμη μάχη ανταλλαγής ΝΟΤΑΜ μεταξύ των ελληνικών και των τουρκικών αρχών για τη δικαιοδοσία SAR στο Αιγαίο.

Η Αθήνα με τη ΝΟΤΑΜ Α2261/11 ανακοίνωνε ότι είναι σε εξέλιξη επιχείρηση SΑR στην περιοχή με συντεταγμένες 37.55Ν-26.18 E, ενώ καλούσε όλα τα παραπλέοντα σκάφη και αεροσκάφη να είναι σε επαφή με το Κέντρο Συντονισμού στον Πειραιά.

Την ίδια ώρα η Τουρκία εξέδιδε τη ΝΟΤΑΜ Α4241/11, με την οποία δήλωνε ότι η επιχείρηση SAR γίνεται από τα τουρκικά σωστικά μέσα καθώς η συγκεκριμένη περιοχή βρίσκεται εντός περιοχής τουρκικής ευθύνης (SSR)

Ακολούθησε νεότερη ελληνική ΝΟΤΑΜ (Α2262/11), η οποία απέρριπτε τους τουρκικούς ισχυρισμούς και επεσήμαινε ότι η περιοχή ελληνικής ευθύνης για Ερευνα και Διάσωση (SAR) ταυτίζεται με τα όρια του FIR Αθηνών, σύμφωνα με τις συμφωνίες στις περιφερειακές διασκέψεις του ICAO της Κωνσταντινούπολης (1950), Παρισίων (1952) και Γενεύης (1958) αλλά και σε κείμενα του ΙΜΟ (International Maritime Organization).

Η Τουρκία, η οποία αμφισβητεί την ταύτιση του FIR με τη ζώνη ευθύνης για Ερευνα και Διάσωση (υποστηρίζοντας ότι διαφοροποιείται ο καθορισμός των περιοχών ευθύνης SAR στην θάλασσα και στον αέρα) εξέδωσε δύο ακόμη NOTAM (A4248/11και Α4253/11), με τις οποίες κηρύσσονταν άκυρες οι ελληνικές ΝΟΤΑΜ καθώς όπως ανέφεραν η «Τουρκία δεν αποδέχεται τον καθορισμό της περιοχής SAR με σημείο αναφοράς το FIR Αθηνών». Η Τουρκία μάλιστα επιμένει ότι διαθέτει «τα μέσα και τις δυνατότητες να διεξάγει επιχειρήσεις SAR στη θαλάσσια περιοχή (SSR) την οποία έχει δηλώσει στον ΙΜΟ και περιλαμβάνεται στο Παγκόσμιο Πλάνο του ΙΜΟ» και η οποία εκτείνεται μέχρι το μέσο του Αιγαίου εγκλωβίζοντας έτσι σε περιοχή τουρκικής ευθύνης τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου και τη Δωδεκάνησο.

ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου