Reuters, Bloomberg, Associated Press
Κατηγορηματικός ήταν ο επικεφαλής του ιρλανδικού οργανισμού διαχείρισης δημόσιου χρέους (ΝΤΜΑ), Τζον Κόριγκαν, όταν απέρριψε το ενδεχόμενο συμμετοχής ιδιωτών επενδυτών σε μια αλλαγή των όρων αποπληρωμής των εξωτερικών υποχρεώσεων της χώρας. Η Ιρλανδία αρνήθηκε τα σενάρια για κούρεμα στην αξία των κρατικών τίτλων – σε αντιδιαστολή με τις απώλειες που, εν τέλει, επιβλήθηκαν σε επενδυτές ομολόγων χαμηλής εξασφάλισης ιρλανδικών τραπεζών. Ο κ. Κόριγκαν, όπως εξάλλου και ο πρωθυπουργός της χώρας, Εντα Κέλι, ήταν, ωστόσο, υπέρ της αλλαγής των όρων για μείωση του κόστους αποπληρωμής και την επιμήκυνση των δανείων προς την Ελλάδα, την Πορτογαλία και την Ιρλανδία. Από τις Βρυξέλλες, ο κ. Κέλι είχε μιλήσει για μια επιθυμητή «ευελιξία στο κόστος δανεισμού» της χώρας. Οι όροι αφορούν, ουσιαστικά, σε μια επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής από 7,5 έτη σε μια 15ετία, αλλά και τη μείωση των επιτοκίων στο 3,5% από το 4,5% με 5,8%. Ωστόσο, τίποτα στην πολιτική όπως και στην οικονομία δεν προσφέρεται ανιδιοτελώς.
Στην κοινή ανακοίνωση των «27», η αλλαγή στους όρους αποπληρωμής των δανείων της Ε.Ε. συνδέεται με την «προθυμία της Ιρλανδίας να συμμετάσχει εποικοδομητικά στις συνομιλίες για τη δημιουργία κοινοτικής οδηγίας περί κοινής φορολογικής βάσης. Η αναφορά αυτή ασφαλώς παραπέμπει σε προηγούμενα αιτήματα της Ε.Ε. για αύξηση του φορολογικού συντελεστή της Ιρλανδίας από το 12,5%, καθώς είναι το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ των «27». Οι Ιρλανδοί έχουν, μέχρι σήμερα, αντισταθεί σε αυτές τις πιέσεις, θεωρώντας ότι είναι ζήτημα εσωτερικής οικονομικής πολιτικής, ιδιαίτερα κρίσιμο, μάλιστα, σε περίοδο κρίσης.
Παράγοντες της αγοράς υπογραμμίζουν ότι η επανεξέταση των όρων δεν θα αφορά τα 22,3 δισ. ευρώ που έχουν ήδη εκταμιευτεί με επιτόκιο 5,8%, αλλά στα 45 δισ. ευρώ που έχουν απομείνει από το πακέτο διάσωσης της Ε.Ε.-ΔΝΤ. Ο κ. Κόριγκαν της ΝΤΜΑ απέκλεισε το ενδεχόμενο καταμερισμού απωλειών σε ιδιώτες επενδυτές, δηλαδή στις εμπορικές τράπεζες που έχουν επενδύσει σε ιρλανδικά ομόλογα. Εκτιμά, μάλιστα, ότι η χώρα θα καταφέρει να επιστρέψει στις αγορές με την έκδοση γραμματίων το 2012 και ομολόγων το 2013. Από την άλλη πλευρά, οικονομικοί παρατηρητές υπολογίζουν ότι η Ιρλανδία δεν μπορεί να αποφύγει ένα δεύτερο πακέτο διάσωσης της οικονομίας όταν θα έχουν εξαντληθεί τα κεφάλαια του υφιστάμενου, ύψους 80 δισ. ευρώ.
Στη λύση για την έξοδο της περιφέρειας της Ευρωζώνης από την κρίση θα πρέπει να συνυπολογιστεί το γεγονός ότι μια υποβάθμιση της αξιολόγησης της Ελλάδας στην κατηγορία selective default θα μπορούσε να προκαλέσει ακόμη μεγαλύτερη κλιμάκωση της κρίσης και τη μετακύλισή της σε μεγαλύτερες οικονομίες της Ευρωζώνης, επισημαίνεται από το πρακτορείο Reuters. Ανάλογοι φόβοι επικρατούν για την ιρλανδική οικονομία, της οποίας το χρέος υποβιβάστηκε στη χαμηλότερη κατηγορία junk από τον οίκο πιστοληπτικής αξιόλογης Moody’s στις αρχές της εβδομάδας. Ο κ. Κόριγκαν δήλωσε ότι δεν έχει εντοπίσει ενδείξεις για ανάλογες κινήσεις από τη Standard & Poor’s και τη Fitch. «Εκτιμάμε ότι θα ενισχυθεί η εμπιστοσύνη στην αποπεράτωση του προγράμματος δημοσιονομικής εξυγίανσης», δήλωσε ο ίδιος. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πάντως, είχε χαρακτηρίσει ακατανόητη την υποβάθμιση της Moody’s, με μια δημόσια τοποθέτηση αρκετά επικριτική απέναντι στον οίκο πιστοληπτικής αξιολόγησης.
Μια ημέρα πριν από την επίμαχη σύνοδο κορυφής, ο Γάλλος πρόεδρος, Νικολά Σαρκοζί, και η Γερμανίδα καγκελάριος, Αγκελα Μέρκελ, είχαν πραγματοποιήσει οκτάωρη συνάντηση στο Βερολίνο, όπου συμμετείχε, επίσης, ο κ. Τρισέ, ανένδοτος μέχρι τότε σε σενάρια selective default. Ωστόσο, ο κ. Τρισέ άλλαξε τη στάση του τελευταία στιγμή, τονίζοντας ότι η συμμετοχή των ιδιωτών θα γίνει σε εθελοντική βάση. Σε έναν πρώτο υπολογισμό της εξοικονόμησης για την Ιρλανδία από τη μείωση του επιτοκίου κατά δύο ποσοστιαίες μονάδες, σε επίπεδα αντίστοιχα με αυτά που πέτυχε η Ελλάδα, ο πρωθυπουργός της Ιρλανδίας εκτίμησε ότι θα είναι της τάξης των 600–800 εκατ. ευρώ ετησίως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου