Της Αλεξανδρας Κασσιμη
Μήνες, ακόμη και χρόνια μπορεί να παραμένει μια καταγγελία επιβάτη στα συρτάρια των συγκοινωνιακών εταιρειών, ενώ ακόμη και μετά την παραπομπή στα αρμόδια πειθαρχικά συμβούλια, οι ποινές –όποτε αυτές επιβάλλονται– συνήθως είναι αστείες.
«Επίπληξη» στον οδηγό που επέδειξε ανάρμοστη συμπεριφορά, «παρακράτηση μισού ημερομισθίου» σε οδηγό που δεν σταμάτησε σε προκαθορισμένη στάση λεωφορείου αποτελούν τα συνηθέστερα αποτελέσματα των πειθαρχικών συμβουλίων που είναι αρμόδια για την εξέταση των καταγγελιών.
Το γεγονός ότι η εξέταση των καταγγελιών γίνεται από προσωπικό των ίδιων των εταιρειών, από συναδέλφους δηλαδή των υπό εξέταση εργαζομένων, καθιστά διαβλητή τη διαδικασία. Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί ότι καθημερινά το αρμόδιο γραφείο του ΟΑΣΑ δέχεται κατ’ ελάχιστον 30 καταγγελίες, με ποσοστό άνω του 95% να αφορά σε περιστατικό με λεωφορείο.
Η «Κ» παρουσιάζει σήμερα τρία περιστατικά καταγγελιών που αποδεικνύουν ότι οι περισσότερες καταγγελίες δεν έχουν κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα. Η συντριπτική πλειονότητα των καταγγελιών αφορά σε εργαζομένους στην ΕΘΕΛ και κυρίως οδηγούς. Κι αυτό όχι γιατί οι οδηγοί των λεωφορείων επιδεικνύουν τη χειρότερη συμπεριφορά μεταξύ των εργαζομένων στις συγκοινωνιακές εταιρείες, αλλά γιατί αποτελούν το πολυπληθέστερο κομμάτι προσωπικού το οποίο λόγω του ενισχυμένου δικτύου των λεωφορείων και της φύσης του μέσου, έρχεται σε άμεση επαφή με πολλούς επιβάτες.
Ο Ι. Π. κατήγγειλε ότι οδηγός της ΕΘΕΛ παραλίγο να χτυπήσει διερχόμενο πεζό στις 18 Σεπτεμβρίου του 2009. Σήμερα, ενάμιση χρόνο αργότερα, ο καταγγέλλων έχει απλώς λάβει τη διαβεβαίωση ότι τα αποτελέσματα του πειθαρχικού ελέγχου θα του κοινοποιηθούν μόλις ολοκληρωθούν οι διαδικασίες.
Για περιστατικό με οδηγό της ΕΘΕΛ στις 4 Οκτωβρίου 2009, που κατήγγειλε η Ε. Δ., επιβλήθηκε η ποινή της επίπληξης στον οδηγό στις 3 Δεκεμβρίου 2010 και η καταγγέλλουσα ενημερώθηκε στις 23 Μαρτίου 2011. Οι μεγάλες καθυστερήσεις είναι συχνές σε όλες τις φάσεις τον διαδικασιών. Η κ. Μ. Π. κατήγγειλε στην εταιρεία περιστατικό που συνέβη στις 30 Απριλίου του 2009 και το δευτεροβάθμιο πειθαρχικό όργανο αποφάσισε την απαλλαγή του οδηγού από τις κατηγορίες στις 2 Φεβρουαρίου του 2011 λόγω... παραγραφής.
Ποια διαδικασία ακολουθείται σε περίπτωση που δυσαρεστημένος επιβάτης θέλει να επισημάνει στην εταιρεία κάποιο περιστατικό; Ο ενδιαφερόμενος μπορεί να καταθέσει γραπτώς, μέσω Διαδικτύου ή με fax την καταγγελία του. Στη συνέχεια το αρμόδιο τμήμα του ΟΑΣΑ, εντός ολίγων ημερών, αποστέλλει την καταγγελία στον αρμόδιο συγκοινωνιακό φορέα. Από την εταιρεία συγκαλείται πρωτοβάθμιο 3μελές πειθαρχικό συμβούλιο το οποίο απαρτίζεται από δύο υπηρεσιακά στελέχη της εταιρείας και έναν εκπρόσωπο των εργαζομένων. Η εκδίκαση της υπόθεσης στο πρωτοβάθμιο πρέπει να γίνει εντός 6μήνου. Ο εργαζόμενος έχει τη δυνατότητα να προσφύγει στο 5μελές δευτεροβάθμιο πειθαρχικό συμβούλιο το οποίο πρέπει να αποφανθεί σε 4 μήνες. Ωστόσο, σε αυτή τη διαδικασία παρατηρούνται συχνά καθυστερήσεις. Δυνατότητα παραγραφής αδικήματος τυπικά δεν υπάρχει, ωστόσο έχουν παρατηρηθεί αρκετές περιπτώσεις κατά τις οποίες υποθέσεις δεν εκδικάστηκαν εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος λόγω πολιτικών προβλημάτων (αλλαγή ηγεσίας στους φορείς, βουλευτικές εκλογές και καθυστέρηση στην τοποθέτηση διοικήσεων στους φορείς κ. ά.), με αποτέλεσμα αυτές τελικά να παραγραφούν.
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου