Κίτρινος πυρετός στις επενδύσεις made in china στην Ελλάδα

Του ΚΩΣΤΑ ΝΑΝΟΥ

Σε «τεστ αντοχής» υποβάλλονται το τελευταίο διάστημα οι οικονομικές σχέσεις Ελλάδας - Κίνας, παρά τον θριαμβευτικό χαρακτήρα που έλαβαν οι συμφωνίες οι οποίες υπεγράφησαν στη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης της ηγεσίας της κινεζικής κυβέρνησης στη χώρα μας.

Μπορεί στην κυβέρνηση να θεωρούνται ήσσονος σημασίας τα «σύννεφα» που συγκεντρώθηκαν τελευταία στο λιμάνι του Πειραιά, με τους Κινέζους της Cosco να έχουν έρθει σε ρήξη με τον ΟΛΠ, εκφράζοντας την έντονη δυσφορία τους για ορισμένους χειρισμούς εκ μέρους της ελληνικής πλευράς, ωστόσο η σοβαρή εμπλοκή στον διαγωνισμό για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, με τις αλλεπάλληλες ενστάσεις εκ μέρους της Cosco, προκαλεί αν μη τι άλλο μια σχετική αμηχανία στο κυβερνητικό στρατόπεδο.

Η δε απάντηση στο ερώτημα για το αν η επίσημη επίσκεψη στη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας του υπουργού Θαλασσίων Υποθέσεων, Γιάννη Διαμαντίδη, την περασμένη εβδομάδα, συνέβαλε στο να συσφιχθούν περαιτέρω οι σχέσεις των δύο χωρών, θα αποτυπωθεί στη στάση που θα επιδείξει στο άμεσο μέλλον η κινεζική πλευρά.

Εστω πάντως και αν οι Κινέζοι δήλωσαν πρόθυμοι να αυξήσουν στα δέκα από τα πέντε δισ. δολάρια τα κεφάλαια στο ταμείο για τη στήριξη των ναυπηγήσεων από Ελληνες εφοπλιστές στα κινεζικά ναυπηγεία, υπάρχει ένας προβληματισμός για το κατά πόσο μπορεί να αποδώσει η συμφωνία αυτή.

Προσπερνώντας το γεγονός ότι το κινεζικό χρήμα θεωρείται αρκετά ακριβό -κάτι λίγο πολύ λογικό όπως επισημαίνουν ναυτιλιακοί παράγοντες σε καιρούς πιστωτικής ανομβρίας- η «αχίλλειος πτέρνα» αυτής της συμφωνίας έγκειται στο υπερβολικά μεγάλο χρονικό διάστημα που απαιτείται για την τελική έγκριση των δανείων αυτών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι μπορεί να απαιτηθεί περισσότερο από ένας ολόκληρος χρόνος έως την έγκριση και εκταμίευση ενός δανείου από κινεζική τράπεζα, τινάζοντας βέβαια στον αέρα οποιονδήποτε επιχειρησιακό σχεδιασμό.

Μένει να φανεί στην πράξη εάν η υπογραφή του σχεδίου δράσης για τη ναυτιλία και οι συναντήσεις της ελληνικής αποστολής στην Κίνα -στις οποίες συμμετέχουν αρκετοί Ελληνες εφοπλιστές- με εκπροσώπους των κινεζικών τραπεζών θα ανοίξουν τον δρόμο για την ουσιαστική εκμετάλλευση των τραπεζικών αυτών εγγυήσεων.

Την πρώτη δοκιμασία στις ελληνοκινεζικές σχέσεις προκάλεσε η κόντρα στο λιμάνι. Με φόντο τη «μάχη» για τη διεκδίκηση φορτίων στους προβλήτες εν μέσω κρίσης, ΟΛΠ και Cosco άρχισαν να διασταυρώνουν τα ξίφη τους, με τους Κινέζους να θεωρούν «casus belli» τους χειρισμούς του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά.

Αφορμή αποτέλεσε η απόφαση της διοίκησης του ΟΛΠ να ξεκινήσει διαπραγματεύσεις για την υπογραφή νέας σύμβασης συνεργασίας για τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων με τη Mediterranean Shipping Compa-ny(MSC). Και αυτό γιατί οι Κινέζοι, όταν ανέλαβαν την εκμετάλλευση του προβλήτα ΙΙ, η σύμβαση εμπεριείχε και την κίνηση της MSC.

Ωστόσο, ο ιταλοελβετικός κολοσσός προχώρησε άμεσα τότε στην καταγγελία της σύμβασης, με την Cosco να χάνει έκτοτε τα φορτία της MSC.

Το τελευταίο διάστημα όμως η διοίκηση του ΟΛΠ βρίσκεται σε επαφή με τη MSC προκειμένου να καταλήξουν σε μια ειδική συμφωνία για τον προβλήτα Ι για μόνιμη θέση στη ράδα και αυτό έχει προκαλέσει την έντονη δυσαρέσκεια της Cosco, κύκλοι της οποίας δεν αποκλείουν να κινηθεί δικαστικά.

«Η σύμβαση παραχώρησης έχει γκρίζες ζώνες που προκαλούν σήμερα διαφορές με την Cosco», αναφέρει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠ, Γ. Ανωμερίτης, τονίζοντας ότι «είμαστε ανταγωνιστές και λογικά υπάρχουν κόντρες».

Το Πεκίνο, επιδιώκοντας ο Πειραιάς να γίνει πύλη εισόδου που θα συνδέει τα κινεζικά εργοστάσια με τους Ευρωπαίους καταναλωτές, θέλει να καταστήσει το ελληνικό λιμάνι κομβικό σημείο, που θα ενώνει την Ανατ. Μεσόγειο, τη Μαύρη Θάλασσα και την Αφρική.

Θριάσιο
Στον αέρα ο διαγωνισμός
Η «κρίση» στις σχέσεις ΟΛΠ και Cosco άρχισε να παίρνει μεγαλύτερες διαστάσεις με την υπόθεση του Θριασίου. Μπορεί οι Κινέζοι εδώ και καιρό να έχουν δηλώσει με τον πλέον επίσημο τρόπο ότι ενδιαφέρονται για την εκμετάλλευση του σταθμού εμπορευματο-κιβωτίων από κοινού με τον ΟΛΠ, ωστόσο οι συνεχείς ενστάσεις της Cosco έχουν μπλοκάρει τις διαδικασίες, με τον διαγωνισμό να βρίσκεται κυριολεκτικά στον αέρα.

Μόλις προ ημερών η διοίκηση της ΓΑΙΑΟΣΕ παρέτεινε για πολλοστή φορά την προθεσμία υποβολής των προσφορών στον διαγωνισμό για την ανάδειξη αναδόχου για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, εξαιτίας των ενστάσεων που πέφτουν... «βροχή». Η Cosco ζητεί να προβλεφθεί η δυνατότητα να γίνεται μεταποίηση των εισαγόμενων προϊ­­όντων στον χώρο του εμπορικού κέντρου και παράλληλα να δημιουργηθεί ζώνη ελεύθερου εμπορίου.

ΕΘΝΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου