Τα... χρυσά φίλτρα αιμοκάθαρσης

Πεδίον δράσης λαμπρό προσφέρουν τα φίλτρα και τα υλικά αιμοκάθαρσης. Είναι τα πρώτα υλικά που βαφτίστηκαν «μη συγκρίσιμα», δηλαδή υλικά τα οποία δεν μπορούν να συγκριθούν, ως προς τα λειτουργικά τους χαρακτηριστικά, με οποιοδήποτε άλλο υλικό άλλου κατασκευαστή. Μάλιστα, ο τελευταίος διαγωνισμός του τότε υπουργείου Ανάπτυξης, για την προμήθεια φίλτρων και υλικών αιμοκάθαρσης, διενεργήθηκε το 1997 (διακήρυξη 308/97).

Οι προμηθευτές προσήλθαν στη διαδικασία συντεταγμένα, κάτι που η Επιτροπή Ανταγωνισμού αποκαλεί «εναρμονισμένη πρακτική».

Η επιτροπή του διαγωνισμού αρνείται να αξιολογήσει τεχνικά τις προσφορές υποστηρίζοντας ότι τα προσφερθέντα υλικά δεν είναι συγκρίσιμα. Έτσι, η ηγεσία του υπουργείου (απόφαση 4712/20-11-98) προχωρά στην προσφυγή σε εικονική διαπραγμάτευση.

Το αποτέλεσμα; Η σύναψη συμβάσεων με όλες τις εταιρείες που είχαν συμμετάσχει και η ανάθεση στους κατά περίπτωση γιατρούς να επιλέγουν κάθε φορά ελεύθερα «το πλέον κατάλληλο» φίλτρο για τη νοσηλεία των ασθενών τους. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι συμβάσεις δεν περιέχουν ποσότητες, δηλαδή δεν είναι συμβάσεις σύμφωνα με το δημόσιο λογιστικό, αλλά στην πραγματικότητα πρόκειται για απλούς τιμοκαταλόγους!

Με την πάροδο του χρόνου η λίστα των «μη συγκρίσιμων» εμπλουτίζεται και με ορθοπεδικά υλικά και βηματοδότες. Αυτή τη φορά η διαδικασία γίνεται με την ψήφιση του άρθρου 7 του Ν. 2955/2001, που απαλλάσσει τα υλικά αυτά οριστικά από τη διενέργεια των διαγωνιστικών διαδικασιών.Ωστόσο, εκκρεμεί ο τομέας των φίλτρων που δεν έχει προλάβει να υπαχθεί στη διάταξη. Μετά από πιέσεις των προμηθευτών, τον Μάιο του 2003 το υπουργείο Ανάπτυξης αποφασίζει να ενταχθούν στο καθεστώς των «μη συγκρίσιμων» και τα φίλτρα αιμοκάθαρσης και αποστέλλει στα υπουργεία Οικονομικών, Υγείας και Εργασίας μία Υπουργική Απόφαση.

Το έγγραφο δεν φέρει ούτε ημερομηνία ούτε αριθμό πρωτοκόλλου, ωστόσο ορίζει ότι «η προμήθεια των φίλτρων αιμοκάθαρσης θα γίνεται χωρίς διαγωνισμό, σύμφωνα με τον Ν. 2955/2001(256/Α/2-11-2001) άρθρο 7§2».Οι συναρμόδιοι υφυπουργοί (Οικονομικών: Φλωρίδης, Εργασίας: Σπυρόπουλος , Υγείας: Τσουρή) δεν υπογράφουν και το έγγραφο επιστρέφει στο Ανάπτυξης ανυπόγραφο. Η υφυπουργός Υγείας, Ελπίδα Τσουρή, αποστέλλει και μια εμπιστευτική επιστολή, στην οποία επισημαίνεται «ο κίνδυνος παρεκτροπής συνολικά του συστήματος προμηθειών» και συστήνεται η διενέργεια διαγωνισμού.

Περίπου δύο μήνες μετά, στα τέλη Ιουλίου, το έγγραφο επανεμφανίζεται και ακολουθεί την ίδια διαδρομή από το Ανάπτυξης (υφυπουργός Ανάπτυξης είναι ο Κ. Κουλούρης) στα τρία συναρμόδια υπουργεία. Αυτή την φορά από το Οικονομίας υπογράφει ο κ. Φαρμάκης, από το Εργασίας ο Δ. Ρέππας και από το Υγείας ο Κ. Στεφανής. Αξίζει να σημειωθεί ότι οι υπουργοί Ρέππας και Στεφανής υπέγραψαν οι ίδιοι κατ' εξαίρεση και καθ' υπέρβαση, αφού οι σχετικές αρμοδιότητες ανήκαν νόμιμα στους υφυπουργούς. Λίγο μετά, την 30ή-12-2003, δημοσιεύονται στο ΦΕΚ (1952/Β) οι νέες τιμές των φίλτρων αιμοκάθαρσης με την Κοινή Υπουργική απόφαση 8130/30-12-2003. Είναι οι τιμές που, με μικρές διαφορές και μετά από πολλές παρατάσεις και επανεκδόσεις, ισχύουν ακόμη και μέχρι σήμερα.

πηγη ΗΜΕΡΗΣΙΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου