Σε οριακό σημείο έχει φτάσει η κίνηση των πλοίων στο Αιγαίο, καθώς περισσότερα από 60.000 εμπορικά πλοία -εκ των οποίων τα 6.000 είναι πετρελαιοφόρα που μεταφέρουν από 100.000 – 200.000 τόνους βαριά πετρελαιοειδή- διαπλέουν ετησίως τους θαλάσσιους δρόμους, δημιουργώντας «ιδανικές» συνθήκες για την πρόκληση θαλάσσιου ατυχήματος.
«Το πιο πρόσφατο ναυάγιο της Σαντορίνης έδειξε την ανεπάρκεια του κρατικού μηχανισμού και των θεσμών για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε σοβαρού θαλάσσιου ατυχήματος», σημειώνει η Αναστασία Μήλιου, συντονίστρια επιστημονικής έρευνας στο Ινστιτούτο Θαλάσσιας & Περιβαλλοντικής Έρευνας Αιγαίου «Αρχιπέλαγος», το οποίο σε συνεργασία με την IMIS Hellas διενεργεί αυτήν την περίοδο έρευνα με σκοπό την καταγραφή της πραγματικής εικόνας της κίνησης των πλοίων στο Αιγαίο και την εκτίμηση του ρίσκου ατυχήματος.
«Δεν είμαστε σε θέση να αντιμετωπίσουμε ένα έκτακτο θαλάσσιο περιστατικό, το οποίο συμβαίνει κατά τη διάρκεια της ημέρας, με ιδανικές καιρικές συνθήκες, σε ένα λιμάνι με μεγάλη κίνηση, στην αρχή της τουριστικής περιόδου (όπου θεωρητικά ο κρατικός μηχανισμός είναι σε πλήρη ετοιμότητα). Τι θα συμβεί στην περίπτωση που θα υπάρξει ένα πραγματικά σοβαρό ατύχημα πετρελαιοφόρου, υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες, σε μία δυσπρόσιτη περιοχή;», αναρωτιέται η κ. Μήλιου και συνεχίζει:
«Στο ατύχημα του “Exxon Valdez” το 1989 στην Αλάσκα διέφυγε μία σχετικά μικρή ποσότητα πετρελαίου από το συνολικό φορτίο του πλοίου -περίπου 41.000 τόνοι-, καταστρέφοντας όμως μία περιοχή αντίστοιχη του Αιγαίου σε έκταση. Σήμερα, έπειτα από 20 χρόνια, τα οικοσυστήματα της περιοχής παρουσιάζουν την ίδια κατεστραμμένη εικόνα».
Σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής στοιχεία της σχετικής έρευνας του «Αρχιπελάγους», σ’ ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία του Αιγαίου, στο στενό της Ανδρου και της Εύβοιας, κατά την περίοδο 12/11/09 – 9/12/09, πέρασαν συνολικά περισσότερα από 370 πλοία. Από αυτά το 32,2% (119) είναι δεξαμενόπλοια, το 13% (48) είναι φορτηγά πλοία που φέρουν επικίνδυνο χημικό φορτίο, ενώ το 55,7% (206) από τα πλοία φέρουν τις λεγόμενες σημαίες «ευκαιρίας».
Οπως εξηγούν οι ερευνητές του Ινστιτούτου, πολλοί πλοιοκτήτες συχνά νηολογούν τα πλοία τους υπό τη σημαία ξένου κράτους, σε χώρες που είναι γνωστό ότι έχουν ελαστική εφαρμογή της διεθνούς ναυτιλιακής νομοθεσίας και συμβάσεων ή/και έχουν χαμηλές ή μηδαμινές φορολογικές απαιτήσεις και ελαστικό ναυτικό εργατικό δίκαιο. Οι χώρες που προσφέρουν τις λεγόμενες σημαίες «ευκαιρίας» επιτρέπουν στα πλοία να ταξιδεύουν με συχνά ανεπαρκείς υποδομές αποτροπής ρύπανσης, χαμηλόμισθα πληρώματα -συχνά όχι κατάλληλα εκπαιδευμένα- και μετρίως συντηρημένα πλοία. Συνεπώς, δεν προκαλεί έκπληξη ότι περισσότερα από τα μισά πλοία που διαπλέουν τις ελληνικές θάλασσες φέρουν σημαίες χωρών όπως ο Παναμάς, η Λιβερία κ.ά.
ΠΗΓΗ ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου