Tου Βαγγελη Mανδραβελη
Το 2000 τίποτε δεν προμήνυε την επερχόμενη καταιγίδα στην αγορά πληροφορικής. Με «φουσκωμένες» τις κεφαλαιοποιήσεις και με παρακαταθήκη τα 3 δισ. ευρώ του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, οι επιχειρηματίες του κλάδου αισθάνονταν αρκετά μεγάλη αυτοπεποίθηση για τα μελλούμενα. Ακόμη και η χρηματιστηριακή κρίση που ακολούθησε δεν πτόησε την αγορά. Οι αξίες υποχωρούσαν, αλλά τα τρία δισ. ευρώ ήταν εκεί και περίμεναν.
Σχεδόν 10 χρόνια μετά, ο κλάδος είναι πλέον αφανισμένος. Και λάθη έγιναν απ’ όλες τις πλευρές. Οι επιχειρηματίες του κλάδου, «παραφουσκωμένοι» οι ίδιοι από τις κεφαλαιοποιήσεις των επιχειρήσεων, ξόδεψαν αλόγιστα για αγορές άχρηστων περιουσιακών στοιχείων. Επίσης μεγάλο σφάλμα του κλάδου ήταν η παράταξη των δυνάμεών τους με στόχο τον μεγάλο πελάτη - το ελληνικό δημόσιο. Ωστόσο, τα 3 δισ. ευρώ που υποσχόταν ήταν μεγάλο δέλεαρ.
Το Δημόσιο, ωστόσο, δεν άργησε να διαψεύσει τις ελπίδες ακόμη και των πιο απαισιόδοξων. Η χώρα παρουσιάζοντας για άλλη μια φορά έλλειμμα στον σχεδιασμό μεγάλων και σημαντικών παρεμβάσεων, γρήγορα μετέτρεψε τα έργα πληροφορικής σε καταρτίσεις ανθρωπίνου δυναμικού, προμήθειες Η/Υ και επιδοτήσεις αγορών εξοπλισμού από επιχειρήσεις και ιδιώτες.
Το 2000 τίποτε δεν προμήνυε την επερχόμενη καταιγίδα στην αγορά πληροφορικής. Με «φουσκωμένες» τις κεφαλαιοποιήσεις και με παρακαταθήκη τα 3 δισ. ευρώ του 3ου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, οι επιχειρηματίες του κλάδου αισθάνονταν αρκετά μεγάλη αυτοπεποίθηση για τα μελλούμενα. Ακόμη και η χρηματιστηριακή κρίση που ακολούθησε δεν πτόησε την αγορά. Οι αξίες υποχωρούσαν, αλλά τα τρία δισ. ευρώ ήταν εκεί και περίμεναν.
Σχεδόν 10 χρόνια μετά, ο κλάδος είναι πλέον αφανισμένος. Και λάθη έγιναν απ’ όλες τις πλευρές. Οι επιχειρηματίες του κλάδου, «παραφουσκωμένοι» οι ίδιοι από τις κεφαλαιοποιήσεις των επιχειρήσεων, ξόδεψαν αλόγιστα για αγορές άχρηστων περιουσιακών στοιχείων. Επίσης μεγάλο σφάλμα του κλάδου ήταν η παράταξη των δυνάμεών τους με στόχο τον μεγάλο πελάτη - το ελληνικό δημόσιο. Ωστόσο, τα 3 δισ. ευρώ που υποσχόταν ήταν μεγάλο δέλεαρ.
Το Δημόσιο, ωστόσο, δεν άργησε να διαψεύσει τις ελπίδες ακόμη και των πιο απαισιόδοξων. Η χώρα παρουσιάζοντας για άλλη μια φορά έλλειμμα στον σχεδιασμό μεγάλων και σημαντικών παρεμβάσεων, γρήγορα μετέτρεψε τα έργα πληροφορικής σε καταρτίσεις ανθρωπίνου δυναμικού, προμήθειες Η/Υ και επιδοτήσεις αγορών εξοπλισμού από επιχειρήσεις και ιδιώτες.
Από τα τρία δισ. ευρώ, είναι ζήτημα αν τελικά διατέθηκαν 300 εκατ. ευρώ σε ολοκληρωμένα έργα πληροφορικής.
Οι επιχειρήσεις πληροφορικής δεν είχαν προετοιμαστεί για ένα τέτοιο Βατερλό. Μάλιστα στην προσπάθειά τους να εισέλθουν στην αγορά του Δημοσίου, δεν δίστασαν να «χτυπήσουν» τις τιμές, στοχεύοντας στις λεγόμενες επεκτάσεις των έργων, οι οποίες τελικά δεν ήλθαν ποτέ. Τα έργα που υλοποίησαν με μειωμένα τιμήματα, είτε δεν έχουν παραληφθεί από το Δημόσιο, είτε έχουν παραληφθεί και δεν έχουν πληρωθεί.
Από τα 11 έργα ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων στα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας - Πρόνοιας (ΠΕΣΥΠ) που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2003-2004, μέχρι σήμερα έχει παραληφθεί μόνον ένα, το ΠΕΣΥΠ Ν. Αιγαίου «Δήλος». Το χειρότερο είναι ότι οι ίδιες οι εταιρείες που ανέλαβαν τα έργα, εδώ και τρία χρόνια καταβάλλουν πληρωμές συντήρησης των συστημάτων (λογισμικού και υλικού) στους προμηθευτές, χωρίς οι ίδιες να εισπράττουν καθώς τα έργα δεν παραλαμβάνονται.
Οι επιχειρήσεις πληροφορικής δεν είχαν προετοιμαστεί για ένα τέτοιο Βατερλό. Μάλιστα στην προσπάθειά τους να εισέλθουν στην αγορά του Δημοσίου, δεν δίστασαν να «χτυπήσουν» τις τιμές, στοχεύοντας στις λεγόμενες επεκτάσεις των έργων, οι οποίες τελικά δεν ήλθαν ποτέ. Τα έργα που υλοποίησαν με μειωμένα τιμήματα, είτε δεν έχουν παραληφθεί από το Δημόσιο, είτε έχουν παραληφθεί και δεν έχουν πληρωθεί.
Από τα 11 έργα ανάπτυξης Πληροφοριακών Συστημάτων στα Περιφερειακά Συστήματα Υγείας - Πρόνοιας (ΠΕΣΥΠ) που δημοπρατήθηκαν την περίοδο 2003-2004, μέχρι σήμερα έχει παραληφθεί μόνον ένα, το ΠΕΣΥΠ Ν. Αιγαίου «Δήλος». Το χειρότερο είναι ότι οι ίδιες οι εταιρείες που ανέλαβαν τα έργα, εδώ και τρία χρόνια καταβάλλουν πληρωμές συντήρησης των συστημάτων (λογισμικού και υλικού) στους προμηθευτές, χωρίς οι ίδιες να εισπράττουν καθώς τα έργα δεν παραλαμβάνονται.
«Οταν μια πολυεθνική εταιρεία παραδίδει τις άδειες χρήσης λογισμικού στον ανάδοχο, οι συμβάσεις υποστήριξης τρέχουν από την 1η ημέρα, ανεξαρτήτως του πότε θα αποπληρωθεί ο ανάδοχος από δικαιούχο του έργου», λέει στέλεχος της αγοράς.
Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν η «καθίζηση» των οικονομικών αποτελεσμάτων των ελληνικών εταιρειών πληροφορικής και η ενίσχυση των μεγεθών των (θυγατρικών) πολυεθνικών επιχειρήσεων, οι οποίες καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στα έσοδα και τα κέρδη τους. Εταιρείες όπως η IBM, η Ηewlett Packard, η Oracle κ.ά. εμφανίζουν ραγδαία αύξηση εσόδων και κερδών.
Το δεύτερο «έγκλημα» της πολιτείας είναι ότι, αφού διαπίστωσε το έλλειμμα σχεδιασμού σε μεγάλες παρεμβάσεις ηλεκτρονικοποίησης της κρατικής μηχανής, έστρεψε το ενδιαφέρον στις εύκολες προμήθειες εξοπλισμού και επιδοτήσεις αγορών λογισμικού και υπολογιστών.
Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν η «καθίζηση» των οικονομικών αποτελεσμάτων των ελληνικών εταιρειών πληροφορικής και η ενίσχυση των μεγεθών των (θυγατρικών) πολυεθνικών επιχειρήσεων, οι οποίες καταρρίπτουν το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στα έσοδα και τα κέρδη τους. Εταιρείες όπως η IBM, η Ηewlett Packard, η Oracle κ.ά. εμφανίζουν ραγδαία αύξηση εσόδων και κερδών.
Το δεύτερο «έγκλημα» της πολιτείας είναι ότι, αφού διαπίστωσε το έλλειμμα σχεδιασμού σε μεγάλες παρεμβάσεις ηλεκτρονικοποίησης της κρατικής μηχανής, έστρεψε το ενδιαφέρον στις εύκολες προμήθειες εξοπλισμού και επιδοτήσεις αγορών λογισμικού και υπολογιστών.
«Σήμερα κάθε νομαρχία έχει 8 servers (σ.σ. εξυπηρετητές) και σχεδόν καμία εφαρμογή», παρατηρεί στέλεχος της αγοράς πληροφορικής.
Οι υπολογιστές κάθονται εδώ και τέσσερα περίπου χρόνια και πλέον είναι τεχνολογικά άχρηστοι. Ο ίδιος επικρίνει το γεγονός ότι στο όνομα της εξυπηρέτησης του πολίτη, στις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις της χώρας έχουν αναπτυχθεί πέντε θεματικές πύλες (portals). Η πρώτη αφορά θέματα μεταφορών (π.χ., άδειες οδήγησης κ.λπ.), η δεύτερη θέματα τροφίμων & αγροτικών προϊόντων, η τρίτη τη βιομηχανία & τον ορυκτό πλούτο, η τέταρτη το εμπόριο & τις Ανώνυμες Επιχειρήσεις και, τέλος, η πέμπτη θέματα υγείας & πρόνοιας. Τα έργα αυτά πλησίασαν τα 15 εκατ. ευρώ, αλλά σήμερα δεν προσφέρουν σχεδόν καμιά υπηρεσία στους πολίτες.
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
ΠΗΓΗ: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου