Τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ προσεγγίζει η «μαύρη τρύπα» των συσσωρευμένων ζημιών των αστικών συγκοινωνιών, καθώς τα τελευταία χρόνια τα ελλείμματα στις εταιρείες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς του ΟΑΣΑ πολλαπλασιάζονται
Την ίδια πορεία ακολουθεί και ο δανεισμός, ο οποίος έχει διπλασιαστεί την τελευταία πενταετία, ενώ τα έσοδα από τα κόμιστρα δεν φτάνουν ούτε στο 40% του συνολικού κόστους λειτουργίας των μέσων.
Οι ζημιές στις αστικές συγκοινωνίες του ΟΑΣΑ, μιας από τις πλέον χρεωμένες ΔΕΚΟ, άγγιξαν τα 840 εκατομμύρια ευρώ το 2008, επιβαρύνοντας με περίπου 450 εκατομμύρια και τον κρατικό προϋπολογισμό.
Την ίδια στιγμή οι Αθηναίοι εξακολουθούν να γυρίζουν την... πλάτη ιδιαίτερα στα επίγεια μέσα, λεωφορεία και τρόλεϊ, καθώς παρά τον μεγαλόπνοο στόχο της απερχόμενης κυβέρνησης οι μισές μετακινήσεις του λεκανοπεδίου να γίνονται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς έως το 2010, η επιβατική κίνηση δεν δείχνει σημάδια έντονης διαφοροποίησης χρόνο με τον χρόνο.
Το ενιαίο εισιτήριο με διάρκεια 1,5 ώρας, το οποίο θα μπορούσε να δώσει μία νέα ώθηση στην επιβατική κίνηση των δημοσίων μέσων, δεν φαίνεται να έχει αποδώσει μέχρι τώρα, καθώς η τιμή του, η οποία μετά τη δεύτερη αύξηση καθορίστηκε στο 1 ευρώ, φαίνεται να λειτουργεί αποτρεπτικά σε πολλές περιπτώσεις.
Ταυτόχρονα, τόσο οι συγκοινωνιολόγοι όσο και τα μέλη του δικτύου «Επιβάτης» κάνουν λόγο για άμεση ανάγκη «νοικοκυρέματος» των αστικών συγκοινωνιών, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν σημαντικά τα κόστη λειτουργίας, ενώ ακόμα και οι παραγγελίες των ανταλλακτικών των λεωφορείων στοίχιζαν... χρυσάφι
Το ενιαίο εισιτήριο με διάρκεια 1,5 ώρας, το οποίο θα μπορούσε να δώσει μία νέα ώθηση στην επιβατική κίνηση των δημοσίων μέσων, δεν φαίνεται να έχει αποδώσει μέχρι τώρα, καθώς η τιμή του, η οποία μετά τη δεύτερη αύξηση καθορίστηκε στο 1 ευρώ, φαίνεται να λειτουργεί αποτρεπτικά σε πολλές περιπτώσεις.
Ταυτόχρονα, τόσο οι συγκοινωνιολόγοι όσο και τα μέλη του δικτύου «Επιβάτης» κάνουν λόγο για άμεση ανάγκη «νοικοκυρέματος» των αστικών συγκοινωνιών, δεδομένου ότι τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν σημαντικά τα κόστη λειτουργίας, ενώ ακόμα και οι παραγγελίες των ανταλλακτικών των λεωφορείων στοίχιζαν... χρυσάφι
. Η ΕΘΕΛ αποτελεί τον... μεγάλο ασθενή του ΟΑΣΑ, καθώς τα έξοδα λειτουργίας της το 2008 ξεπέρασαν τα 400 εκατομμύρια ευρώ.
Ακολουθεί ο ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) με 123,6 εκατομμύρια, το μετρό με 94,2 εκατομμύρια, ο ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) με 82 εκατομμύρια και το τραμ με 26,1 εκατομμύρια ευρώ για την ίδια χρονιά.
Ακόμα και το τραμ, όμως, το οποίο αποτελεί το πιο πρόσφατο μέσο που προστέθηκε στον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, εμφανίζει συσσωρευμένες ζημίες άνω των 120 εκατομμυρίων, με τα έξοδα προσωπικού να έχουν αυξηθεί περίπου κατά 1 εκατομμύριο ευρώ μέσα σε έναν χρόνο και να φτάνουν τα 18,4 εκατομμύρια το 2008.
Ακολουθεί ο ΗΣΑΠ (ηλεκτρικός σιδηρόδρομος) με 123,6 εκατομμύρια, το μετρό με 94,2 εκατομμύρια, ο ΗΛΠΑΠ (τρόλεϊ) με 82 εκατομμύρια και το τραμ με 26,1 εκατομμύρια ευρώ για την ίδια χρονιά.
Ακόμα και το τραμ, όμως, το οποίο αποτελεί το πιο πρόσφατο μέσο που προστέθηκε στον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, εμφανίζει συσσωρευμένες ζημίες άνω των 120 εκατομμυρίων, με τα έξοδα προσωπικού να έχουν αυξηθεί περίπου κατά 1 εκατομμύριο ευρώ μέσα σε έναν χρόνο και να φτάνουν τα 18,4 εκατομμύρια το 2008.
Τα ετήσια έσοδα του ΟΑΣΑ μόλις που προσεγγίζουν τα 180 εκατομμύρια ευρώ, όταν μόνο τα έξοδα μισθοδοσίας φτάνουν τα 460 εκατομμύρια και το σύνολο των δανείων αγγίζει το 1,5 δισεκατομμύριο.
Σε πτωτική πορεία είναι, πάντως, και οι επενδύσεις στις αστικές συγκοινωνίες, καθώς μετά τα ολυμπιακά κονδύλια έχουν μειωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα από τα 49 εκατομμύρια που επενδύθηκαν το 2004 στην ΕΘΕΛ, οι επενδύσεις μειώθηκαν στα 4 εκατομμύρια το 2007 και στα 5 εκατομμύρια ευρώ το 2008.
Κάπως υψηλότερες ήταν οι επενδύσεις στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, οι οποίες το 2008 έφτασαν τα 22,6 εκατομμύρια ευρώ.
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ
Σε πτωτική πορεία είναι, πάντως, και οι επενδύσεις στις αστικές συγκοινωνίες, καθώς μετά τα ολυμπιακά κονδύλια έχουν μειωθεί σημαντικά, με αποτέλεσμα από τα 49 εκατομμύρια που επενδύθηκαν το 2004 στην ΕΘΕΛ, οι επενδύσεις μειώθηκαν στα 4 εκατομμύρια το 2007 και στα 5 εκατομμύρια ευρώ το 2008.
Κάπως υψηλότερες ήταν οι επενδύσεις στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο, οι οποίες το 2008 έφτασαν τα 22,6 εκατομμύρια ευρώ.
ΠΗΓΗ: ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου