"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Νεο-οθωμανισμός

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΠΑΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΥ

Αρχίζω με αντιγραφή είδησης από την έγκυρη 15νθήμερη εφημερίδα της Κομοτηνής «Αντιφωνητής»:
«Το Σάββατο στο Ιστορικό Μουσείο του Συλλόγου Αρχαιοφίλων της Αλεξανδρούπολης, ο εν λόγω Σύλλογος και η υπερνοµαρχία Ροδόπης - Έβρου (κοµβικό πρόσωπο και στους δύο φορείς ο πρόεδρός τους Γ. Μηνόπουλος) παρουσίασε την έκθεση Μπατίκ «Ίχνη, Πολιτισµοί της Ανατολίας» της τουρκάλας καλλιτέχνιδος Asli Deger Sezgin. Μια έκθεση που πέρυσι παρουσιάστηκε στη Θεσσαλονίκη µε διοργανωτή τη Δηµοτική Πινακοθήκη της πόλης και το Γενικό Προξενείο της Τουρκίας στη συµπρωτεύουσα.
Για τη Σεζγκίν λοιπόν µαθαίνουµε ότι «πιστεύει στην οικουµενικότητα ιστορικών έργων όλων των χωρών του πλανήτη και τα ενστερνίζεται ως παγκόσµια πολιτιστική κληρονοµιά, δίχως φυλετικούς, θρησκευτικούς και γλωσσικούς διαχωρισµούς». Κάτι σαν την UNESCO, δηλαδή. Ποια είναι λοιπόν η θεµατολογία της έκθεσής της; «Απεικονίζει ευρήµατα, τάφους, ανάγλυφα και θησαυρούς που βρέθηκαν από ανασκαφές στη χερσόνησο της Ανατολίας και ανήκουν στους πολιτισµούς των Χετταίων, των Ουραρτού, της Φρυγίας, της Λυδίας, της Καρίας, της Λυκίας...».
Έτσι λοιπόν η Σεζγκίν, χωρίς καµία προκατάληψη και διαχωρισµό, βρήκε στη µικρασιατική γη τους παραπάνω πολιτισµούς και φυσικά κανέναν ελληνικό (αρχαϊκής, κλασικής, ελληνιστικής, βυζαντινής ή µεταβυζαντινής περιόδου). Και µην πάει ο νους σας στο κακό, η δουλειά της δεν έχει ΚΑΜΙΑ σχέση µε τις γνωστές τουρκικές προσπάθειες πλαγίας ή άµεσης οικειοποίησης των Χετταίων και των άλλων λαών της Ανατολίας και την καταχώρησή τους ως «Πρωτοτούρκων». Αυτά περί του ρόλου που μπορεί να παίζει... η Τέχνη (λέμε τώρα)!».

Αυτά όσον αφορά την καλλιτέχνιδα.

Όσον αφορά τον νεο-οθωμανισμό (και ραγιαδισμό) των δικών μας, τα παραδείγματα πολλά. Εν προκειμένω, ο υπερνομάρχης της ακριτικής αυτής ελληνικής περιοχής φαίνεται πως είναι φανατικός θαυµαστής της Σεζγκίν. (Πώς αλλιώς να εξηγήσεις το γεγονός ότι παραβρέθηκε και στη Θεσσαλονίκη πέρυσι, µια και την είχε ξαναφέρει στη Θράκη πριν από 21 µήνες, από κοινού µε τον προξενοσύλλογο Επιστηµόνων Μειονότητας, για µια ελληνοτουρκική έκθεση ζωγραφικής στην Κοµοτηνή;)
Το ότι η καλλιτέχνις είναι αδερφή του πολιτιστικού ακόλουθου του Προξενείου Κοµοτηνής, Μουράτ Σεζγκίν, και ότι φέτος έχουµε τοπικές εκλογές είναι... άσχετα µε τα ανωτέρω; αναρωτιέται εν κατακλείδι ο «Αντιφωνητής» – κι εμείς...

ΠΗΓΗ ΠΑΡΟΝ

Δεν υπάρχουν σχόλια: