Ενας Τούρκος «τσοπάνης» απειλεί το ελληνικό γιαούρτι
Της Λινας Γιανναρου
«Αυτό το Chobani με φράουλα και μπανάνα μού έφτιαξε τη μέρα».
«Ελληνικό γιαούρτι για πάντα!» «Επιτέλους και στην Αγγλία!» Δεν
χρειάζεται παρά μια αναζήτηση στο twitter για να πάρεις μια γεύση από
την υστερία που έχει καταλάβει τους Αμερικανούς για το ελληνικού τύπου
(και όχι ελληνικό!) γιαούρτι με την επωνυμία Chobani, που έχει εκτοπίσει
από την πρώτη θέση στην αγορά των ΗΠΑ τη «δική μας» ΦΑΓΕ.
Η ελληνική
εταιρεία επιχειρεί να βάλει φρένο στην ευρωπαϊκή επέλαση του Chobani,
που μόλις κυκλοφόρησε στην Αγγλία, καταθέτοντας μήνυση για παραπειστική
χρήση της φράσης «ελληνικό γιαούρτι». Ολα αυτά, βέβαια, θα είχαν πολύ
λιγότερο ενδιαφέρον εάν πίσω από την εταιρεία-θαύμα δεν βρισκόταν
ένας... Τούρκος.
Ο Χαμντί Ουλουκάγια έφτασε στις ΗΠΑ μόλις το 1995, στα 23 του χρονια,
έχοντας στο μυαλό του τα πάντα, εκτός από το γιαούρτι. «Προέρχομαι από
οικογένεια κτηνοτρόφων, που έφτιαχναν το δικό τους τυρί και γιαούρτι,
αλλά ήρθα στην Αμερική για να σπουδάσω, να μάθω αγγλικά, να μάθω μια
δουλειά», λέει ο ίδιος στο Forbes, το περιοδικό που τον έχει ονομάσει
«Στιβ Τζομπς του γιαουρτιού». Ολα άλλαξαν στη ζωή του όταν το 2005, κατά
τύχη, είδε μια αγγελία που έγραφε «πωλείται πλήρως εξοπλισμένο
εργοστάσιο γιαουρτιού». Επρόκειτο για το παλιό εργοστάσιο της Kraft στο
Columbus της Νέας Υόρκης. «Ολοι γύρω μου με έλεγαν τρελό. Εδώ μια
τεράστια επιχείρηση, η Κραφτ, δεν τα είχε καταφέρει. Αν είχε αξία αυτό
το εργοστάσιο, θα το έκλειναν; Αλλά καμιά φορά το ένστικτό σου λέει
άλλα», είπε στη Wall Street Journal. Αλλωστε, πάντα πίστευε ότι «δεν
είναι γιαούρτι αυτό που τρώνε εδώ».
Χρειάστηκαν πολλοί μήνες για να βρει τα κεφάλαια (κυρίως δάνεια και μια
επιδότηση) για να αγοράσει το εργοστάσιο και ακόμα περισσότεροι για να
δημιουργήσει τη συνταγή του γιαουρτιού του, το οποίο ονόμασε Chobani από
την τουρκική και ελληνική λέξη για τον ποιμένα. Και κάπως έτσι, με
μόλις έξι υπαλλήλους, κυρίως φίλους από την Τουρκία, κατάφερε να
ξεκινήσει τη μηχανή της μικρής επιχείρησης.
Η επιτυχία δεν άργησε. Με τη ΦΑΓΕ να έχει ήδη γνωρίσει το ελληνικό
γιαούρτι στις ΗΠΑ, το έδαφος ήταν εύφορο για την εταιρεία του
Ουλουκάγια. Οταν δύο μεγάλες αλυσίδες άνοιξαν τα ράφια τους για το
Chobani, η «γιαουρτοτρέλα» είχε μόλις ξεκινήσει. Το 2009 πωλούσε περί τα
200 κιβώτια γιαουρτιού, σήμερα πουλάει 1,5 εκατομμύριο. Είναι η νούμερο
1 μάρκα γιαουρτιού στις ΗΠΑ, με μερίδιο αγοράς 10%, ενώ η επικράτησή
του στα ελληνικού τύπου γιαούρτια φτάνει το 50%.
Ετικέτες
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ,
ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΕΜΠΟΡΙΟ,
ΗΠΑ,
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ,
ΤΟΥΡΚΙΑ
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου