"Κόμμα = Ομάς ανθρώπων, ειδότων ν' αναγιγνώσκωσι και ν' αρθογραφώσιν εχόντων χείρας και πόδας υγιείς, αλλά μισούντων πάσαν εργασίαν, οίτινες ενούμενοι υπο ένα οιονδήποτε αρχηγόν, ζητούσι ν' αναβιβάσωσιν αυτόν δια παντός μέσου εις την έδραν πρωθυπουργού, ίνα παρέχη αυτοίς τα μέσα να ζώσι χωρίς να σκάπτωσι"
Εμμανουήλ Ροΐδης , Έλληνας πεζογράφος και κριτικός (1836-1904)


Ελλαδιτσούλα…

Του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΖΗΒΑ

…..Μαύρα μαντάτα, 
ίδια Κατάρα, 
σου ήρθαν, πάλι, 
Ελλάδα -- Αντάρα….:

«πρώτοι στο χρέος 
εις τους απ’ έξω 
και τον Δημόσιο 
τον δανεισμό»….,

μ’ όρους ξεφτίλας, 
γη της νεκρίλας, 
που υποθηκεύουν 
παρόν και μέλλον….,

όπερ σημαίνει 
σε Φθίσης στράτα 
θα μπατιριάζεις
και θα φτηνιάζεις 
κι άλλο και άλλο…., 
---- Ε. Ο. Κ ρεγάλο….. ----

ώσπου να φτάσεις 
σε μαύρο πάτο….,
ήτοι, λιτότητα, 
φουλ, οι μη έχοντες…., 
 όμως, σπατάλη 
οι σούπερ έχοντες…., 
πάλι και πάλι….!

‘’Πιες το ποτήρι σου 
ώς άσπρο πάτο’’
και δες, βρε ξέμητρη 
γεροντοκόρη
πώς Ζιγκολάδες –σου 
σου καταντήσανε 
τον δόλιο πάτο….,

εσέ που ήσουνα, 
λεν, για ‘’σαλόνια’’….,
μα, να, που σ’ ‘’έσπρωξαν’’ 
σε ‘’γυφταλώνια’’….!

Έλλειμμα σούπερ…., 
Ελλειμμελλάδα….,
‘’μηδέν’’ περίσσευμα…., 
Μπουγά αγελάδα….,
φάε κουτσούλα…., 
Ελλαδιτσούλα….,

εμ, που ‘’την έψαχνες’’ 
και, να, ‘’τη βρήκες’’,
στον εαυτό σου 
που δεν ανήκες…., 

---- ήττες οι ‘’νίκες’’….! ----
‘’άδεια’’ φαλάκρω…., 
κι αβύσου γέννα
τρίχες δεν έχεις 
και, όμως, ψάχνεις 
του ‘’γάμου’’ χτένα….!

Τα νέα, άδηλα, απόλυτα

Tης Τασουλας Kαραϊσκακη

Στις σύγχρονες εκκοσμικευμένες δημοκρατίες υπάρχει μια τάση οι άνθρωποι να μην ταυτίζονται πια με κάποια θρησκεία, έδειξε μελέτη σε εννέα αναπτυγμένες χώρεςΠαλιότερη έρευνα (Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ) είχε συμπεράνει ότι οι Ευρωπαίοι όλο και περισσότερο ζουν σαν να μην υπάρχει Θεός. Εκθέσεις, όπως η «Παγκόσμια Κοινωνική Κατάσταση» του ΟΗΕ και το πόρισμα της CIA για την κατάσταση σε 225 χώρες του πλανήτη συνδέουν, αντίστοιχα, τον αναλφαβητισμό με τη θρησκοληψία και την κοινωνική υγεία με την αθεΐα.  -Ελβετία, Ολλανδία, Αυστρία, Τσεχία, Φινλανδία, Ιρλανδία, Αυστραλία, Καναδά, Νέα Ζηλανδία.

 ΟΗΕ: οι 35 χώρες με τα υψηλότερα επίπεδα αναλφαβητισμού σε νεαρές ηλικίες είναι οι πλέον θεοκρατούμενες. 

CIA: οι 25 χώρες με τα χαμηλότερα ποσοστά παιδικής θνησιμότητας εμφανίζουν τα υψηλότερα στον κόσμο ποσοστά έλλειψης θρησκευτικής πίστης. 

Δηλαδή επιστημονική πρόοδος ίσον αθεΐα και οπισθοδρόμηση ίσον θρησκοληψία; Ενα συμπέρασμα μάλλον απλουστευτικό. Η αθεΐα δεν αποτελεί μέτρο της επιστημονικής προόδου. Από την άλλη, η θρησκεία δεν αναζητεί την επιστημονική αλλά την πνευματική αλήθεια. Ο κίνδυνος δεν προέρχεται από τις θρησκείες, αλλά από τους θεσμούς, τις εξουσίες - οι θρησκευτικές εξουσίες έχουν δώσει συχνά τις ευλογίες τους σε γενοκτονίες-, τον φανατισμό. Υπό τη σκέπη του ευημερούν αγχόνες, μπουντρούμια, κάτεργα. Οταν αρνούμαστε να δεχτούμε τον εναλλάξιμο χαρακτήρα των ιδεών, το αίμα ρέει. Ωστόσο, οι κοινωνίες απειλούνται εξίσου από μια επιστήμη, μια τεχνολογία χωρίς αρχές. Ζούμε σε έναν κόσμο που μπορεί να αναφλεγεί είτε στο όνομα ενός Θεού και των δόλιων παραποιήσεών του, είτε στο όνομα του ορθού λόγου.

Η υποχώρηση της θρησκευτικότητας σε μια σειρά από χώρες της Δύσης συμβαδίζει με τη θυελλώδη άνοδο του θρησκευτικού φανατισμού σε άλλους λαούς και ένας συμψηφισμός θα κατέγραφε μάλλον άνοδο της θρησκείας. Ούτε στις χώρες της δύσης εξέλιπε η εξουσία κάποιας μορφής «λατρείας». Τα παραδοσιακά ιερατεία έδωσαν τη θέση τους στους «μικρούς θεούς» των εργαστηρίων, στους «ιερείς» της τεχνοκρατίας, στους γκουρού της ιδιοτέλειας, της απληστίας, στους πανίσχυρους οίκους αξιολόγησης και τοκογλύφους αδύναμων χωρών.

Ανάπτυξη, επιστήμη, τεχνική γεννήθηκαν από τη νεωτερική κριτική στη θρησκεία. Οι εκκλησίες αποσχίστηκαν ή απολιθώθηκαν. Το έργο της θείας πρόνοιας έγινε έργο του ανθρώπινου νου. Οι παλιές θεότητες, διαβρωμένες από τη δεισιδαιμονία, ροκανισμένες από την κριτική, κατέρρευσαν. Ομως γεννήθηκαν νέα απόλυτα και καθ’ υπόδειξη δρόμοι για να αποφεύγονται προβλήματα και λύσεις.

Η πίστη λαμβάνει διαφορετικές μορφές ανάλογα με τη γεωγραφική συντεταγμένη και την ιστορική συγκυρία. Του σκοταδισμού και των φρικαλεοτήτων στο όνομά της, αλλά και της ασπίδας ενάντια στην καταπίεση· της παρηγοριάς μέσα σε μια θάλασσα δακρύων, αλλά και του «πλυντηρίου» εγκεφάλων. Η κοινωνία είναι που στοιχειοθετεί τη θρησκεία. Το ξεπέρασμά της ως απατηλής θαλπωρής μέσα σε έναν άκαρδο κόσμο προϋποθέτει την παροχή πραγματικής θαλπωρής. Καμία τέτοια δυνατότητα για το μεγαλύτερο τμήμα του πλανήτη.

Τη θρησκευτική πίστη γεννούν πλήθος κοινωνικοί, υπαρξιακοί, ψυχολογικοί παράγοντες, ξένοι προς τη λογική. Αυτή είναι η αγιάτρευτη αδυναμία της, αλλά και η τεράστια δύναμή της.

Ολα γίνονται κέρδος

Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΓΕΩΡΓΟΥΔΗ

«Μάρτυρας το άγριο τούτο πένθος, που επικάθεται
Τις ώρες αυτές στον πλανήτη μας
Που περνά μέσα στις αχτίνες του ήλιου και τις συννεφιάζει
Που το σηκώνουμε και μας γονατίζει
Που πέφτει σαν μια τσεκουριά στους αιώνες: Η Αγια Τράπεζα
Της Επιστήμης, σκεπασμένη κάτω από το μέλλον
Μ' ένα μακρύ κατάμαυρο πανί».
«Στον Ρόμπερτ Οπενχάιμερ», Νικ. Βρεττάκος

Συγκλονισμένος ο κόσμος, και βεβαίως ο Νικηφόρος Βρεττάκος από τη ρίψη της ατομικής βόμβας στο Ναγκασάκι και στη Χιροσίμα με την εξιδανικευμένη επιστήμη και τη συνάδουσα τεχνολογία ως εργαλείο του κακού στη συγκεκριμένη περίπτωση, που μεταβάλλει τον άνθρωπο σε ανδράποδο και ουσιαστικά τον εξαφανίζει ακόμη ως ύλη και πνεύμα, δεν μπορούσε τότε να διανοηθεί πως ο απόλυτος επιστημονικός ορθολογισμός που είχε χρησιμοποιηθεί τους προηγούμενους αιώνες για να αντιπαρατεθεί στον ανορθολογισμό της θρησκείας και των δεισιδαιμονιών και πρωτευόντως του καθολικισμού, θα γινόταν ο απόλυτος ανορθολογισμός με τεχνολογικό σάβανο.

Τώρα οι τελευταίοι επιζήσαντες από την κόλαση της ατομικής βόμβας παρακολουθούν εμβρόντητοι, με τις πληγωμένες μνήμες τους, να κινδυνεύει να μετατραπεί η χώρα τους σε τόπο ακατοίκητο, αν συμβεί έκρηξη ενός αντιδραστήρα και ακολουθήσουν και οι υπόλοιποι -και από την άλλη πλευρά, η πολιτική, οικονομική και τεχνολογική εξουσία να ασκεί λογοκρισία στην ενημέρωση ως να επρόκειτο για τα αμπελοχώραφά της.

Πώς φτάσαμε στο σημείο μηδέν, ο ορθολογισμός της επιστήμης να μετατρέπεται σε ανορθολογισμό και να συνεργεί σε μαζικά εγκλήματα;

Οι ρίζες αυτού του γεγονότος, φτάνουν στον υπερσυντηρητικό επιστήμονα και φιλόσοφο Αύγουστο Κοντ, ο οποίος συγκλονισμένος αρνητικά από το θρίαμβο της Γαλλικής Επανάστασης, που κατεδαφίζει όλο το οικονομικό και πολιτικό σύστημα καταπίεσης μαζί με το σάπιο αξιακό υπόβαθρο που το στηρίζει, δημιουργεί ένα βαθιά εξουσιαστικό μοντέλο επιστήμης, μεθόδων και κριτηρίων, με στυγνή ιεραρχία και τάξη θρησκευτικού τύπου, για να μπορεί να πνίγει κάθε έννοια αμφισβήτησης και ελεύθερης σκέψης.

Ολα πρέπει να είναι ελεγχόμενα από τη θρησκευτική, επιστημονική και πολιτική εξουσία, από ένα ιερατείο δηλαδή, το οποίο θα έχει το δικαίωμα να κηρύξει τον πόλεμο και να επαναφέρει στην τάξη βιαίως, όποιον διαφωνεί με τα θέσφατα της θεωρίας του που ονομάστηκε θετικισμός.

Αργότερα, οι επίγονοι του Κοντ, τα επιστημονικά ρεύματα του νεοθετικισμού και του εμπειριοκριτικισμού, συνέθεσαν νέες ιδέες πάνω στο δικό του συντηρητικό πεδίο και, μέσω του εκπαιδευτικού συστήματος, πέρασαν όλες τις κοινωνικές κατηγορίες της υποταγής με τον τεχνοκρατισμό και τις αντικειμενικές αρχές των φυσικών επιστημών, στρώνοντας τα μονοπάτια των ολοκληρωτισμών.

Εκτοτε το κυρίαρχο θετικιστικό ρεύμα της επιστήμης, συνδεμένο με την τεχνολογία και την οικονομία, δημιουργεί την τεχνοεπιστήμη, η οποία είναι το εργαλείο κυριαρχίας της αγοράς και των πολυεθνικών στην κοινωνία και στη φύση. Ολα γίνονται κέρδος και η ποσότητα σκοτώνει την ποιότητα.

Η φύση θεωρείται αντικείμενο προς κατάκτηση, οι χιλιάδες εξαφανίσεις φυτικών και ζωικών ειδών τα τελευταία εκατό χρόνια από την ανάπτυξη με όχημα την τεχνοεπιστήμη, που συνιστούν δολοφονίες μαζί με την καταστροφή τοπικών πολιτισμών, το φαινόμενο του θερμοκηπίου, η ραδιενέργεια, η μεταβολή της τροπόσφαιρας σε θάλαμο δηλητηριωδών αερίων που απειλούν με καταστροφή τον πλανήτη, είναι για τους θετικιστές και τους τεχνοκράτες παράπλευρη απώλεια της προόδου και της ανάπτυξης.

Η τεχνοεπιστήμη χρησιμοποιήθηκε στους πολέμους του Ιράκ, της Γιουγκοσλαβίας, τώρα στη Λιβύη, ενώ ο Μπους είχε προαναγγείλει μετά το Ιράκ πως ο επόμενος πόλεμος θα γίνει αποκλειστικά από ρομποτικό στρατό αξιωματικών και στρατιωτών, δηλαδή από απολύτως κατευθυνόμενη σκέψη!

Για να επιτευχθεί αυτό, αφαιρέθηκαν από την εκπαίδευση και τη ζωή η φιλοσοφία και η κριτική σκέψη, που έχει ως σκοπό από την αρχαιοελληνική εκδοχή της με βάση τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη, την ευτυχία του ανθρώπου με φρόνηση, μέτρο, πρόσωπο και άμεση δημοκρατία, για να ελέγχονται και οι επιστήμονες από πολίτες που θα διαθέτουν φιλοσοφική και επιστημονική παιδεία ενός απελευθερωτικού παραδείγματος.

Οι απόκληροι των "οικονομικών θαυμάτων"

Toυ ΡΟΥΣΣΟΥ ΒΡΑΝΑ

Οταν η σηµερινή κοινωνία αρχίζει να µοιάζει µε εκείνη στην οποία ο Ντίκενς είχε τοποθετήσει τον «Ολιβερ Τουίστ», δεν είναι παράξενο που ακόµη κι ένας εθνολόγος αισθάνεται την ανάγκη νακαταφύγει στη λογοτεχνίαγια να την περιγράψει.

Ο Μαρκ Οζέ είναι ένας εθνολόγος που έγινε γνωστός µε όσα έχει γράψει για το παρισινό Μετρό.Οµως, αυτή τη φορά χρειάστηκε να γράψει ένα µυθιστόρηµα. Με το τελευταίο βιβλίο του, το «Ηµερολόγιο ενός αστέγου», µπορεί να θεωρηθεί ο ιδρυτής ενός νέου λογοτεχνικού είδους, σχολιάζει η εφηµερίδα «Φιγκαρό», της εθνολογικής λογοτεχνίας. Χρησιµοποιεί τη λογοτεχνική µορφή για να περιγράψει ένα κοινωνικό φαινόµενο, δηλαδή την εµφάνιση µιας νέας κατηγορίας φτωχών, αυτών που ναι µεν µπορεί να έχουν µια δουλειά ή µια σύνταξη, αλλά το εισόδηµά τους δεν φτάνει για να πληρώσουν το νοίκι και κοιµούνται στον δρόµο.  
Ο ήρωάς του είναι ένας άνδρας που µόλις έχει βγει στη σύνταξη. Ενας υπάλληλος σεβάσµιος και τιµηµένος µε το Παράσηµο της Αξίας. Και είναι καθ’ όλα αντάξιος αυτής της τιµής, όπως άλλωστε όλοι εκείνοι που, ύστερα από τριάντα πέντε ή σαράντα χρόνια δουλειάς, δεν βλέπουν την ώρα να ξεκουραστούν. Οµως, αυτός ο άνθρωπος, µολονότι η σύνταξή του δεν είναι της πείνας, δεν του φτάνει για να πληρώσει το νοίκι. ∆εν του αποµένει παρά να εγκαταλείψει το σπίτι του και να κοιµάται στο αυτοκίνητό του. Μια Μερσεντές, ναι. Αποµεινάρι από τα καλά χρόνια. Ενας άστεγος πολυτελείας… Στην αρχή, η ζωή του ξεπεσµένου δεν τον ενοχλεί. Η σύνταξή του µπαίνει κάθε µήνα στην τράπεζα. Κι ίσως µια νέα ζωή να τον περιµένει στη γωνιά του δρόµου. Οµως, γρήγορα απογοητεύεται όταν βλέπει πως δεν τον περιµένει κανείς, τίποτα, πως το µόνο σίγουρο ραντεβού του είναι µε την αποτυχία.

Στα καλά χρόνια της µεταπολεµικής ανάπτυξης, ο δυτικός κόσµος ήταν γεµάτος από «οικονοµικά θαύµατα»: το αµερικανικό, το γερµανικό, το ιταλικό, το ιρλανδικό. Οµως, αν έξυνε κανείς την επιφάνειά τους, ανακάλυπτε παντού τούς φτωχούς απόκληρους αυτών των θαυµάτων. Σήµερα, όµως, οι απόκληροι δεν είναι µόνο οι φτωχοί αλλά και οι νεόπτωχοι, η µεγάλη µεσαία τάξη που µε την κρίση βρέθηκε ξαφνικά από τον παράδεισο στην κόλαση. Παντού, είναι σήµερα, µαζί µε τους φτωχούς, το εύκολο θύµα κάθε «λιτού» προϋπολογισµού. Χρεοκοπεί κάθε µήνα στα δάνειά της, πληρώνει τους φόρους που κλέβουν άλλοι και τα µέλη της σφίγγουν το ζωνάρι, ακόµη κι όταν µπαίνουν δυο µισθοί στο σπίτι.

Αχ, το σπίτι Η ανάγκη να βρίσκεται κανείς κάπου. Σε έναν τόπο που να τον νιώθει δικό του. Χωρίς ένα σταθερό σηµείο αναφοράς, ο άνθρωπος χάνει την ταυτότητά του, λέει ο Μαρκ Οζέ στο βιβλίο του. Σωριάζονται οι χαµένες ταυτότητες βουνό, καθώς το σύστηµα καταστρέφει τη µία τάξη µετά την άλλη που στέριωνε επάνω τους. Γι’ αυτό, στα δύσκολα, δεν µπορείνα περιµένει στήριξη από καµιά τους.

Η Ασία θέλει, η Ελλάδα μπορεί;

Γράφει ο Γιώργος Ι. Μαύρος

Ουλάν Μπατόρ, Ιμπαντάν, Ανόι, Τσουνγκίνγκ, Νανκίν, Κεζόν Σίτι, Κολόμπο, Ντάκα, Χαϊντεραμπάντ, Σουραμπάγια.

Ονόματα εξωτικά, άγνωστα κι άκρως περιφρονημένα από την ελληνική επιχειρηματικότητα. Αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα.

Μια πρόσφατη έκθεση της αμερικανικής τράπεζας Citigroup μας εξηγεί το γιατί. Η Citi αναφέρει 11 χώρες που σύμφωνα με την ίδια θα έχουν τις μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης παγκοσμίως τις επόμενες δεκαετίες. Η λίστα ξαφνιάζει με τα ονόματα που συμπεριλαμβάνει: Πλάι στα μεγαθήρια Κίνα και Ινδία, ξεχωρίζουν οι Νιγηρία, Αίγυπτος, Μπαγκλαντές, Ινδονησία, Σρι Λάνκα, Φιλιππίνες, το Βιετνάμ, το Ιράκ και η Μογγολία!

Η ανάπτυξη της Κίνας, της Ινδίας και των γειτόνων τους μόνο θα μεγαλώνει, τονίζει η Citi. Η ίδια επικαλείται εργασία του Ντάνι Κουάντ, καθηγητή στο London School of Economics, σύμφωνα με την οποία το βαρυτικό κέντρο της παγκόσμιας οικονομίας έχει μετακινηθεί σημαντικά προς ανατολάς τις τελευταίες δεκαετίες. Το 1980, υποστηρίζει ο κ. Κουάντ, το βαρυτικό κέντρο βρισκόταν στη μέση του Ατλαντικού, δηλαδή μεταξύ ΗΠΑ και Δυτικής Ευρώπης. Ως το 2008, η ραγδαία ανάπτυξη της Κίνας και της υπόλοιπης ανατολικής Ασίας το είχε μετατοπίσει κάπου ανατολικά του Βουκουρεστίου.

Ως το 2050, καταλήγει ο κ. Κουάντ, το βαρυτικό κέντρο της παγκόσμιας οικονομίας θα βρίσκεται πάνω από το Νεπάλ, δηλαδή ακριβώς ανάμεσα στην Ινδία και την Κίνα.

Η τελευταία, προβλέπει η Citi, θα έχει ξεπεράσει τις ΗΠΑ ως μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη μέχρι το 2020, για να αποκαθηλωθεί με τη σειρά της από την Ινδία ως το 2050. Επομένως, το δίπολο Κίνα-Ινδία και το γύρω από αυτές οικοσύστημα χωρών, πρόκειται να κυριαρχήσει στα οικονομικά τεκταινόμενα των επόμενων δεκαετιών.

Είτε ως πηγή φθηνών καταναλωτικών προϊόντων και υπηρεσιών, ως δεξαμενή φθηνού και συνάμα υψηλού μορφωτικού επιπέδου εργατικού δυναμικού, ως έσχατοι δανειστές ανεπτυγμένων χωρών, όπως η Ελλάδα που απειλούνται με πτώχευση, ή ως εισαγωγείς εμπορευμάτων και εξοπλισμού, οι οικονομίες της Ασίας αποτελούν πόλο έλξης που ελάχιστες οικονομίες στον πλανήτη έχουν πλέον την πολυτέλεια να παραβλέψουν. Κι όμως η Ελλάδα τις παραβλέπει. Δεν είναι η μόνη αλλά αυτό δεν είναι καθόλου παρήγορο.

Στην έκθεσή της η Citi εμφανίζει ένα πολύ αποκαλυπτικό γράφημα με το μερίδια που έχουν διάφορες ανεπτυγμένες οικονομίες στις εξαγωγές που απορροφούν οι ραγδαία αναπτυσσόμενες χώρες της Ασίας.

Είναι πολύ διδακτικό ότι οι τρεις χώρες με τις χειρότερες επιδόσεις στις εξαγωγές τους προς την Ασία ανήκουν στην περιφέρεια της Ευρωζώνης: Ελλάδα, Πορτογαλία και Ισπανία. Αντίθετα, η -αρκετά μικρότερη οικονομία από την ελληνική- Ιρλανδία ξεχωρίζει ως σημαντικός εξαγωγέας προς την Ασία.

Τι σημαίνει αυτό; Οτι σε περίοδο μεγάλης ύφεσης και καταβαράθρωσης της εγχώριας ζήτησης οι ιρλανδικές επιχειρήσεις αντλούν έσοδα (και οι εργαζόμενοί τους απολαβές) από πωλήσεις στις ραγδαία αναπτυσσόμενες οικονομίες της Ασίας.

Οι συνολικές καταναλωτικές δαπάνες των τελευταίων, σύμφωνα με τη Citi, θα ξεπεράσουν τις αντίστοιχες της Ευρωζώνης μέσα στα επόμενα δύο χρόνια και των ΗΠΑ μέσα στα επόμενα 12.

Ο αριθμός των νοικοκυριών με ετήσιο εισόδημα τουλάχιστον 10.000 δολαρίων στην Ινδία και την Κίνα πρόκειται να ξεπεράσει τον αντίστοιχο στις ΗΠΑ εντός του 2011 και στη Δυτική Ευρώπη σε 2-3 χρόνια! Ο νέος, γενναίος κόσμος της Ασίας αποτελεί μια σπάνια ιστορική ευκαιρία για τις ελληνικές επιχειρήσεις. Η προηγούμενη αφορούσε στη δημιουργία μιας ενιαίας αγοράς στην Ευρωπαϊκή Ενωση, εντός της οποίας οι ελληνικές επιχειρήσεις μάλλον έφαγαν τα μούτρα τους, καθώς ο ενδοευρωπαϊκός ανταγωνισμός αποδείχθηκε ιδιαίτερα σκληρός. Η ιστορία αποδεικνύεται ασυνήθιστα γενναιόδωρη με την Ελλάδα: Πάνω που ο βασικός πυλώνας ανάπτυξής της, το κράτος, μοιάζει να έχει τελειώσει για τόσο μεγάλο χρονικό διάστημα που ισοδυναμεί με «για πάντα», ανοίγεται μπροστά της ο δρόμος για ένα σύγχρονο Ελ Ντοράντο.

Απέναντι στο... μαστίγιο του Μνημονίου, η νέα οικονομική τάξη πραγμάτων στην Ασία μπορεί να αποτελέσει το... καρότο για τη μετάλλαξη της Ελλάδας από μια κρατικοδίαιτη και εσωστρεφής οικονομία σε αυτό που παραδοσιακά ήταν: Μια δυναμική, πρωτοποριακή εμπορική υπερδύναμη.

Ο Παπανούτσος τώρα δικαιώνεται

Tου Kωνσταντινου Zουλα

Επρεπε να περάσουν 30 χρόνια (!) πειραματισμών στην εκπαίδευση για να επιστρέψουμε σ’ ένα σύστημα που -ω του θαύματος- θυμίζει αυτό που το ΠΑΣΟΚ κατήργησε ως «ταξικό», «αναχρονιστικό» και «άδικο» τo 1981.

Δεν ξέρω αν ακούσατε τις αλλαγές που προωθεί η κ. Αννα Διαμαντοπούλου. Από τη Β΄ Λυκείου οι μαθητές θα επιλέγουν ανάμεσα σε δύο μόνο βασικές κατευθύνσεις: τη θετική (Μαθηματικά, Φυσική κ. λπ.) και τη θεωρητική (Γλώσσα, Ιστορία κ. λπ.), ενώ στη Γ΄ Λυκείου θα προστίθεται και μία τρίτη οικονομική. 

Πρόκειται, δηλαδή, για μια επικαιροποιημένη εκδοχή του συστήματος που οι παλαιότεροι θυμούνται ως «πρακτικό-κλασικό» και το οποίο εφαρμοζόταν ήδη από την εποχή Παπανούτσου, μέχρι η χούντα να το καταστρέψει, η Ν. Δ. να το επαναφέρει και το «προοδευτικό» ΠΑΣΟΚ να το αντικαταστήσει με τις περιβόητες Δέσμες, οι οποίες κατέστρεψαν το Λύκειο. Διότι με τη βλακώδη κατανομή των μαθημάτων και των ΑΕΙ σε 4 άκρως εξειδικευμένες κατευθύνσεις, οι μαθητές, μεταβαλλόμενοι σταδιακώς σε παπαγάλους, υποχρεώθηκαν από τα 15 τους χρόνια να επιλέξουν επακριβώς το επάγγελμά τους, ασχέτως αν υποχρεώνονταν εντέλει να εισαχθούν σε σχολές παντελώς άσχετες με τη βούλησή τους.

Eίναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι έκτοτε όλοι σχεδόν οι υπουργοί Παιδείας (κυρίως οι «πράσινοι») αυτοχρίσθηκαν «Καποδίστριες» της εκπαίδευσης. Τι να πρωτοθυμηθεί κανείς; 

Οτι ο Αντ. Τρίτσης εν μια νυκτί το ’88 μετέβαλε άρδην τον τρόπο εισαγωγής που είχε αποφασίσει 3 χρόνια νωρίτερα ο Απ. Κακλαμάνης; 

Οτι το 1996 ο κ. Γ. Παπανδρέου, ως υπουργός Παιδείας, είχε -με τη συνδρομή του Αλ. Δημαρά- πανέτοιμο το περιβόητο Εθνικό Απολυτήριο, αλλά αίφνης έγινε ανασχηματισμός και ο Γερ. Αρσένης εφήρμοσε ένα εντελώς διαφορετικό σύστημα; 

Ή ότι ο Πέτρος Ευθυμίου που τον διαδέχθηκε, ανέτρεψε τη μεταρρύθμιση Αρσένη, ο οποίος παρεμπιπτόντως συνέχισε να υπηρετεί την ίδια κυβέρνηση;

Πού θέλω να καταλήξω;  

Οι προτάσεις Διαμαντοπούλου, καίτοι μένουν πάρα πολλά να αποσαφηνισθούν (π. χ. τι σημαίνει «εμβάθυνση» στα Μαθηματικά και ποιος θα κατευθύνει και θα ελέγχει τις νεοεισαχθείσες ερευνητικές μαθητικές εργασίες;) φαίνεται γενικώς να κινούνται στη σωστή κατεύθυνση. Οχι μόνον διότι ομαδοποιούν τα μαθήματα σε 2-3 κατευθύνσεις, αλλά κυρίως γιατί επιτέλους οι μαθητές θα αποφασίζουν την επαγγελματική τους διαδρομή, αφού εισαχθούν στο πανεπιστήμιο.  

Καθώς, ωστόσο, η υπουργός Παιδείας κατ’ ιδίαν παραδέχεται το διαχρονικό έγκλημα του ΠΑΣΟΚ στην εκπαίδευση, θα την παρακαλούσαμε το εξής: Ανεξαρτήτως τι θα πράξει η Ν. Δ. που χθες υπονόησε ότι ετοιμάζει άλλη μια δική της μεταρρύθμιση (έλεος!), ας εντάξει τουλάχιστον στον νόμο της ένα ακροτελεύτιο άρθρο, το οποίο -όπως στο Σύνταγμα- θα αναφέρει τουλάχιστον πως «η υποχρεωτική τήρησή του επαφίεται στον πατριωτισμό των... “πρασίνων”».

ΑΟΖ ο Γιωργάκης;;;!!!

Γράφει ο ΣΤΑΘΗΣ 
(Στήλη "ΝΑΥΤΙΛΟΣ" της "Ε")

Η κρίση των Υμίων κράτησε λίγες ώρες και δημιούργησε τα γνωστά αποτελέσματα - τις «γκρίζες ζώνες»· για τις οποίες ο τότε πρωθυπουργός της Ρωμανίας Πιπίνος ο Μικρός -κατά κόσμον Σημίτης- δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τους Αμερικανούς.

Προσέτι η κρίση στις Υμιες εδραίωσε το σύμπλεγμα ανωτερότητας στην τουρκική εξωτερική πολιτική ενισχύοντας έτσι την επιθετικότητα και τις παράνομες διεκδικήσεις της γείτονος, ενώ ταυτοχρόνως μονιμοποίησε την αιχμαλωσία της ελληνικής εξωτερικής πολιτικής στη στρατηγική του «κατευνασμού», η οποία οδήγησε ασφαλώς έκτοτε σε νέες κρίσεις και εν τέλει θα οδηγήσει σε σύγκρουση. Πολεμική.

Αλλά, αν η κρίση των Υμίων δημιούργησε μέσα σε λίγα εικοσιτετράωρα βαρύτατα τετελεσμένα

Η διαρκής κρίση της μη ανακήρυξης ΑΟΖ δημιουργεί πραγματικές συνθήκες υποτέλειας και υποταγής! Ή σύρραξης! - μάλιστα μεγάλης κλίμακας, με μακρόχρονες περιπλοκές «παλαιστινιακού τύπου».

Ηδη η Ελλάδα ασφυκτιά δυτικώς του 25ου Μεσημβρινού, παρενοχλείται ως προς την κυριαρχία της σε νησίδες από τη Σαμοθράκη έως τη Γαύδο, προσβάλλεται η ακεραιότητά της στο Καστελόριζο, διασύρεται το αυτεξούσιό της στη Θράκη, κουρελιάζεται η αξιοπρέπειά της απ' τις «αβλαβείς διελεύσεις» τουρκικών πολεμικών πλοίων (μόνον ώς τη λίμνη των Ιωαννίνων δεν έχουν φθάσει να κάνουν επίδειξη σημαίας οι νεοοθωμανοί) και καταπονείται -όταν δεν αιμορραγεί- προκειμένου να υπερασπίζεται τον εναέριο χώρο της.

Οσον η όποια ελληνική κυβέρνηση θα αναβάλλει -εθισμένη στην ψοφοδεή πολιτική της- την ανακήρυξη της ΑΟΖ, τόσον το ευρύτερον σύνολο των απωλειών στα ζωτικά συμφέροντα της χώρας θα διευρύνεται, τόσον ο, εν τέλει, πόλεμος θα έρχεται πιο κοντά.

Λένε ορισμένοι ότι εν καιρώ οικονομικής κρίσης δεν είναι καλή η συγκυρία για να δηλώσει η Ελλάδα την υπόστασή της και να διεκδικήσει την ύπαρξή της. Υποθέτω ότι το ίδιο θα λέει κι ο Νταβούτογλου. Κι αναλόγως πράττει.

Ομως, η ανακήρυξη της ΑΟΖ θα μπορούσε να αντιστρέψει τη φορά (ήδη απ' το 1974) των πραγμάτων στα ελληνοτουρκικά, να αποκαταστήσει το status quo των Συνθηκών και να διασφαλίσει την ειρήνη - όσον τούτο είναι δυνατόν μεταξύ καπιταλιστικών αρπακτικών κρατών και των υπερπόντιων επικυριάρχων τους.

Θα μου πείτε: ΑΟΖ ο Γιωργάκης;!

Μεγάλο το δίκιο σας...

∆υνάµει δωρητές οργάνων όλοι οι ενήλικοι Ελληνες

Το «ισπανικό µοντέλο» µεταµοσχεύσεων επιχειρεί να εφαρµόσει το υπουργείο Υγείας στη χώρα µας. Ετσι και στην περίπτωση που τεθεί σε ισχύ, όλοι οι ενήλικοι πολίτες της χώρας θα είναι δυνάµει δωρητές οργάνων – εκτός και αν όσο ζούσαν είχαν δηλώσει ρητά το αντίθετο στον Εθνικό Οργανισµό Μεταµοσχεύσεων (ΕΟΜ).

Oπως υπογραµµίζεται στο προσχέδιο νόµου «∆ωρεά και Μεταµόσχευση Οργάνων και άλλες διατάξεις» που κοινοποιήθηκε χτες, «η αφαίρεση ενός ή περισσότερων οργάνων από ενήλικο θανόν πρόσωπο πραγµατοποιείται εφόσον όσο ζούσε δεν είχε εκφράσει την αντίθεσή του. Πρόκειται για εικαζόµενη συναίνεση».

Η ρύθµιση αυτή φέρνει τα πάνω κάτω στον τοµέα των µεταµοσχεύσεων στη χώρα µας, αφού σήµερα ισχύει το ακριβώς αντίθετο. ∆ηλαδή, δωρητές οργάνων θεωρούνται όσοι είχαν εκφράσει γραπτώς την επιθυµία τους αυτή στον ΕΟΜ ή όταν υπάρχει η συγκατάθεση των συγγενών για την αφαίρεση και δωρεά οργάνων προς µεταµόσχευση.

Ωστόσο, η ελληνική τακτική δεν φαίνεται να έχει αποφέρει τα επιθυµητά αποτελέσµατα, καθώς µόλις το 0,9% των πολιτών έχουν δηλωθεί ως δωρητές οργάνων.

Οµως, όπως είπε ο πρόεδρος του ΕΟΜ Γιάννης Βλαχογιάννης, το ισπανικό και το πορτογαλικό µοντέλο δεν αποτελούν απαραίτητα τη «συνταγή» της επιτυχίας.

«Ακόµη κι όταν νοµικά δεν υπάρχει σχετική υποχρέωση, είναι πρακτικά αδύνατον να αφαιρέσει ένας γιατρός τα όργανα από έναν εγκεφαλικά νεκρό ασθενή, εάν πρωτίστως δεν έχει εξασφαλίσει τη συναίνεση των συγγενών – οι οποίοι θα περιµένουν στον διάδροµο, αγωνιώντας για τον άνθρωπό τους», τονίζει  ο κ. Βλαχογιάννης.

Σηµείωσε ωστόσο πως στην περίπτωση που τεθεί σε ισχύ το πολυνοµοσχέδιο, διευκολύνονται οι διαδικασίες και οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις (όπως είναι για παράδειγµα η υπογραφή συγκατάθεσης).

Στην Ελλάδα και όπως υποστηρίζουν οι ειδικοί, µόνιµο εµπόδιο που οδηγεί τους συγγενείς να αρνούνται τη δωρεά οργάνων των εκλιπόντων είναι η έλλειψη εµπιστοσύνης στο ΕΣΥ. Το προσχέδιο νόµου ανοίγει τον δρόµο για αφαίρεση οργάνων (π.χ. νεφρό) από ζώντες δότες, οι οποίοι πλέον µπορούν να χαρίσουν ζωή όχι µόνον στους κοντινούς συγγενείς αλλά και στους µακρινούς (µέχρι και τον τέταρτο βαθµό εξ αίµατος και δεύτερο βαθµό εξ αγχιστείας).

Μάλιστα, προβλέπεται και η δωρεά οργάνου από ζώντα σύζυγο ή συγγενή για ασθενή που χρήζει µεταµόσχευσης, ακόµη κι αν δεν υπάρχει ιστοσυµβατότητα. 

«Πραγµατοποιείται η αφαίρεση του οργάνου και ταυτόχρονα ο ασθενής προτάσσεται στην κατάταξη στο Εθνικό Μητρώο». Πάντως, και όπως προβλέπεται στο ίδιο προσχέδιο νόµου, οι κυρώσεις θα είναι αυστηρές στην περίπτωση που διαπιστωθεί οικονοµικό αντάλλαγµα για δωρεά οργάνων – έως και τρία χρόνια φυλάκισης και χρηµατική ποινή που φτάνει έως και τα 15.000 ευρώ.

TA NEA

ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ: Απαγορεύονται οι απαγορεύσεις

Toυ ΝΙΚΟΥ ΡΟΥΣΣΗ

Σε καμία περίπτωση οι ευρωπαϊκές δικαστικές αρχές δεν νομιμοποιούνται να απαγορεύουν a priori τη μετάδοση προγραμματισμένων τηλεοπτικών εκπομπών,αποφάσισε, χθες, το Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, εκδικάζοντας την προσφυγή του Ραδιοτηλεοπτικού Δικτύου RTBF κατά του Βελγίου, στην οποία υποστηριζόταν ότι κακώς οι δικαστικές αρχές της χώρας απαγόρευσαν τη μετάδοση προγραμματισμένης τηλεοπτικής εκπομπής για τους ιατρικούς κινδύνους και τα δικαιώματα των ασθενών.

Με την απόφασή του το Δικαστήριο καταδίκασε το Βέλγιο για παραβίαση του δικαιώματος στην ελευθερία της έκφρασης και το υποχρέωσε να καταβάλει στην προσφεύγουσα τηλεοπτική εταιρεία 42.014,40 ευρώ για δικαστικές δαπάνες και έξοδα.

Στο σκεπτικό της απόφασής του σημείωσε ιδιαίτερα ότι «χωρίς ακριβή και ειδική ρύθμιση των προληπτικών περιορισμών στην ελευθερία της έκφρασης, πολλά άτομα που φοβούνται τις επιθέσεις εναντίον τους σε τηλεοπτικά προγράμματα, θα μπορούσαν να απευθύνονται στον δικαστή ζητώντας την εκ των προτέρων ματαίωση της προβολής αυτών των προγραμμάτων».

Η υπόθεση αφορούσε την περίπτωση κατά την οποία το δημόσιο γαλλόφωνο τηλεοπτικό δίκτυο του Βελγίου RTBF επρόκειτο, στο πλαίσιο μηνιαίας έρευνας υπό τον τίτλο «Στο όνομα του Νόμου», να προβάλει στις 24 Οκτωβρίου 2001 μία εκπομπή στην οποία περιλαμβάνονταν καταγγελίες ασθενών κατά του νευροχειρουργού D.Β. και θα παρουσιαζόταν υλικό, για τους ιατρικούς κινδύνους και τα δικαιώματα των ασθενών.

Παρά το γεγονός ότι ο νευροχειρουργός είχε απαντήσει, παρουσία των δικηγόρων του, στις ερωτήσεις των δημοσιογράφων της εκπομπής, προσέφυγε στη Βελγική Δικαιοσύνη ζητώντας την απαγόρευση μετάδοσης αυτής της εκπομπής.

Ακολούθησε δικαστική εντολή για την προσωρινή απαγόρευση της εν λόγω τηλεοπτικής εκμπομπής, με αποτέλεσμα την προγραμματισμένη ώρα που επρόκειτο να προβληθεί η επίμαχη εκπομπή να διεξαχθεί μία συζήτηση, μεταξύ του δημοσιογράφου και του παραγωγού της εκπομπής, σχετική με την απαγόρευση της μετάδοσης.

Εξαντλώντας όλα τα ένδικα μέσα στο Βέλγιο και μη βρίσκοντας ικανοποίηση, η εταιρεία RTBF προσέφυγε, στις 30 Νοεμβρίου 2006, στο Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

sisour@orange.fr

Απαγόρευση διαδηλώσεων στη Σ. Αραβία με... φετβά

ΤΖΕΝΤΑ. Σε ενάμισι εκατομμύριο αντίτυπα τύπωσαν οι αρχές της Σαουδικής Αραβίας το θρησκευτικό διάταγμα (φετβά) που εξέδωσαν θρησκευτικοί ηγέτες της χώρας, και με το οποίο απαγορεύονται οι αντικυβερνητικές διαδηλώσεις με το επιχείρημα ότι είναι εναντίον του Ισλάμ. Αυτό ανακοίνωσε το κρατικό πρακτορείο ειδήσεων της Σαουδικής Αραβίας, χώρας που εξάγει τις μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου στον κόσμο και συμμάχου των Ηνωμένων Πολιτειών.

Υπενθυμίζεται ότι η υπερσυντηρητική μοναρχία της Σαουδικής Αραβίας κατέστειλε την απόπειρα μαζικής αντικυβερνητικής διαδήλωσης στις 11 Μαρτίου, χρησιμοποιώντας ισχυρή παρουσία των δυνάμεων ασφαλείας.

Σύμφωνα με το σαουδαραβικό πρακτορείο ειδήσεων SPA, «o μεγάλος μουφτής ζήτησε από την κυβέρνηση και πολλές ιδιωτικές επιχειρήσεις να τυπώσουν και να μοιράσουν στον λαό, περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα του διατάγματος», προσθέτοντας ότι 500.000 αντίτυπα έχουν ήδη τυπωθεί. Με το θρησκευτικό διάταγμα, ο μεγάλος μουφτής ζητεί να ενισχυθεί η συνοχή της χώρας και απευθύνει έκκληση στον λαό της Σαουδικής Αραβίας να συμπήξει ενιαίο μέτωπο υπό τη σοφή και νόμιμη θρησκευτική ηγεσία της χώρας, στέλνοντας σαφή προειδοποίηση εναντίον των διαδηλώσεων.

Ο μεγάλος μουφτής σεΐχης Αμπντούλ Αζίζ αλ Σεΐχ, επικεφαλής του συμβουλίου των κληρικών, είναι ο ανώτατος θρησκευτικός άρχων της Σαουδικής Αραβίας. Η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας μονοπωλεί την πολιτική σκηνή της χώρας, ωστόσο, στο πλαίσιο ιστορικής συμφωνίας, έχει εκχωρήσει στους θρησκευτικούς ηγέτες ευρείες εξουσίες ελέγχου της κοινωνίας.

Στον απόηχο των εξεγέρσεων του αραβικού κόσμου, οι οποίες ανέτρεψαν τα καθεστώτα στην Τυνησία και την Αίγυπτο, και χάρη σε ακτιβιστές του Διαδικτύου, η 11η Μαρτίου είχε οριστεί ως η πρώτη μέρα μαζικών διαδηλώσεων στη Σαουδική Αραβία, με αιτήματα μεταρρυθμίσεις, δικαιότερη κατανομή του πλούτου και αλλαγή του πολιτεύματος σε συνταγματική μοναρχία.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τοξικές βόμβες στα Σκόπια

Τoυ ΤΗΛΕΜΑΧΟΥ ΚΟΚΚΟΥ

Νέες αποκαλύψεις για επικίνδυνα απόβλητα στην ΠΓΔΜ, έφερε στο φως της δημοσιότητας το Κανάλι 5 των Σκοπίων.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ, πρόκειται για «οικολογική βόμβα» 250 εκατομμυρίων τόνων σκουριάς σε περιοχή που βρίσκεται στα ανατολικά. Υπάρχουν ακόμη 15 εκατομμύρια τόνοι υπολειμμάτων μολύβδου και συμπυκνωμάτων ψευδαργύρου, που απειλούν με καρκίνο τους κατοίκους της περιοχής.

Μετρήσεις των τελευταίων ετών και αναλύσεις δείχνουν πως ειδικά τα σιτηρά είναι επιβαρημένα σε μεγάλο βαθμό πάνω από το φυσιολογικό, σε βαρέα μέταλλα – κάτι που ομολογεί και ο ίδιος ο Δήμαρχος της περιφέρειας Ιστίπ, Τόνι Τονέσκι.

Και όλα αυτά από το ορυχείο που είναι ρωσικών συμφερόντων και του οποίου η σκουριά διοχετεύεται στο ποτάμι. Εδώ και πάνω από μισό αιώνα τα απόβλητα απειλούν την υγεία 200 χιλιάδων κατοίκων της περιοχής και όχι μόνο.

Όλα δείχνουν πως η κατάσταση θα επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο, μια και προβλέπεται μνα γίνει στην περιοχή εξόρυξη χαλκού και χρυσού.

Δεν είναι η πρώτη φορά που γίνεται αναφορά σε «βόμβες αποβλήτων» στη FYROM.

Το 2004, (15 Σεπτεμβρίου, αρ. φύλλου 1263) η εφημερίδα ''BECT'' δημοσίευε στην πρώτη σελίδα ρεπορτάζ για πυρηνικά απόβλητα στην περιοχή Κριφολάκ. Τα πυρηνικά, σύμφωνα με το δημοσίευμα, μεταφέρθηκαν με 50 κοντεϊνερς από τα στρατεύματα του ΝΑΤΟ σε αποθήκες. Διαπιστώθηκε μάλιστα ότι αμέσως μετά άρχισε να θερίζει ο καρκίνος, ενώ έγιναν συστάσεις στους κτηνοτρόφους να αποφεύγουν να βγάζουν τα πρόβατά τους για βοσκή στην περιοχή.

Απόβλητα υπάρχουν και στο ποτάμι της περιοχής Βρεγκανίτσα, από όπου έχει αναφερθεί ότι έχουν εξαφανιστεί τα σκυλιά, που μέχρι τότε κυκλοφορούσαν σε μεγάλες αγέλες.

Οι κάτοικοι της πόλης Στιπ (60. 000) που απέχει μόλις 4 χιλιόμετρα αναρωτιούνται ποιός έδωσε άδεια για ταφή των πυρηνικών αποβλήτων. Η περιοχή Πένους μοιάζει με τη Σαχάρα!

Το 1991 οι κυβέρνηση Γκλιγκόροφ μετά από διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις Γερμανίας και Γαλλίας, δέχθηκε να ενταφιαστούν στο έδαφος της νοσοκομειακά και πάσης φύσεως απόβλητα έναντι αμοιβής 200 εκ. δολαρίων.

Και δυστυχώς η περιοχή που επιλέχθηκε είναι αυτή του (Μοναστηρίου-Καϊμακ-Τσελάν) Μοριχόβου στα σύνορα FYROM-ΕΛΛΑΔΟΣ, μόλις λίγα χιλιόμετρα από την μεθόριο(Φλώρινας-Έδεσσας). Όπως είναι φυσικό, ο υδροφόρος ορίζοντας θεωρείται μολυσμένος.

Τα παραπάνω αφιερώνονται εξαιρετικά σε όλους όσους εντελώς απερίσκεπτα αναζητούν στις λαϊκές αγορές της γείτονος, φθηνά μεν προϊόντα, λίαν επικίνδυνα όμως για την υγεία τους.

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ

ΤΟΥΡΚΙΑ: Οπλίτες και Ελληνοκύπριοι αγνοούμενοι χρησιμοποιήθηκαν ως πειραματόζωα από στρατιωτικούς ιατρούς

Ο ισχυρισμός ότι οι Τούρκοι τρέφουν ελάχιστη εκτίμηση για την ανθρώπινη ζωή επιβεβαιώνεται καθημερινά από τα περιστατικά που βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με αναφορά που δημοσίευσε η εφημερίδα Bugün έξι ιατροί της περιβόητης Στρατιωτικής Iατρικής Aκαδημίας (Gülhane Military Academy of Medicine / GATA) χρησιμοποίησαν 20 Τούρκους οπλίτες κατά τη διάρκεια της θητείας τους τo 2008 ως ανθρώπινα πειραματόζωα (guinea pigs) για τη διεξαγωγή νευρολογικών ερευνών. Στους ιατρούς που διεξήγαγαν τα πειράματα, συγκαταλέγεται και ο Semai Βek, υιός του διοικητή του 6ου Σώματος Στρατού Στρατηγού Nejat Bek, εμπλεκόμενου στην υπόθεση Βalyoz για την ανατροπή της φιλο-ισλαμικής κυβέρνησης του ΑΚΡ. Οι Τούρκοι στρατιωτικοί ιατροί εμφανίζονται σε βιντεοσκοπημένες λήψεις να βομβαρδίζουν με ηλεκτρομαγνητικά κύματα τους εγκεφάλους των οπλιτών, καταγράφοντας τις αντιδράσεις τους: από δυσκινησία μέχρι απώλεια αισθήσεων και προσωρινή αμνησία.

O καθηγητής Zeki Odabaşı, που επέβλεπε τη διαδικασία παραδέχθηκε ότι οι έρευνες διεξήχθησαν χωρίς άδεια από την αρμόδια Επιτροπή Βιοϊατρικής Ηθικής του τουρκικού υπουργείου Υγείας και αρκέστηκε να δηλώσει ότι υπήρξε η αρχική συγκατάθεση των συγκεκριμένων οπλιτών, αφού με το τέλος των πειραμάτων θα ολοκλήρωναν νωρίτερα τη στρατιωτική τους θητεία. Ο αρχίατρος ε.α Nevzat Tarhan, ειδικευμένος στη Ψυχολογία, ζήτησε από το τουρκικό Γενικό Επιτελείο να διεξάγει έρευνα για την υπόθεση ενώ ο αντισυνταγματάρχης ε.α Kemal Mete κάλεσε τις οικογένειες των έξι στρατιώτων να καταθέσουν μηνύσεις κατά των γιατρών.

Ελλαδίτες και Ελληνοκύπριοι αγνοούμενοι στα χέρια της GATA
Τον Οκτώβριο του 2006 προκάλεσε σάλο η δημοσίευση έκθεσης από το περιοδικό Defense & Foreign Affairs Strategic Policy με το τίτλο «Τουρκία και PKK: Ετοιμασίες για τη Σύγκρουση» και περιελάμβανε στοιχεία για την χρήση απαγορευμένων χημικών όπλων εναντίων των Κούρδων ανταρτών του PKK, αποκάλυπτοντας δεδομένα για τα μυστικά προγράμματα παραγωγής όπλων της Τουρκίας. 

Σύμφωνα με τις εκείνες πληροφορίες «στη διάρκεια των ετών 1984 και 1985, Eλληνοκύπριοι και Eλληνες στρατιώτες που αιχμαλωτίστηκαν κατά την εισβολή του 1974, κατέληξαν στα μυστικά βιοχημικά εργαστήρια του τουρκικού στρατού». Eκεί, τονίζει η έκθεση, «χρησιμοποιήθηκαν ως πειραματόζωα». Tα βιοχημικά εργοστάσια ελέγχονται από την ηγεσία των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων και υπάγονται στην περίφημη GATA. 

Στην έκθεση αναφέρεται ότι οι πληροφορίες για τις φρικτές δολοφονίες των Eλλήνων και Eλληνοκυπρίων αγνοουμένων δόθηκαν στον Θεόφιλο Γεωργιάδη από Kούρδους μαχητές που κατάφεραν να αποδράσουν από τις εγκαταστάσεις της τουρκικής Στρατιωτικής Iατρικής Aκαδημίας.

«Aυτοί οι Kούρδοι», τονίζεται χαρακτηριστικά, «ήταν αυτόπτες μάρτυρες των όσων συνέβαιναν στα βιοχημικά εργαστήρια στους Eλληνες και Eλληνοκύπριους αιχμαλώτους». Σημειώνεται ότι ο Θεόφιλος Γεωργιάδης εκτελέστηκε έξω από την κατοικία του στη Λευκωσία, αφού προηγουμένως, στις 12 και 13 Mαρτίου 1994, ενημέρωσε για τις αθλιότητες των Tούρκων τους συμμετέχοντες σε διεθνή διάσκεψη, στις Bρυξέλλες

Πανεπιστημιακοί στο στόχαστρο του Ερντογάν

Επιδρομές και εκτεταμένες έρευνες σε κατοικίες και γραφεία καθηγητών της Θεολογίας πραγματοποίησαν χθες οι τουρκικές αρχές, στη διάρκεια εθνικής κλίμακας επιχείρησης στο πλαίσιο της υπόθεσης Εργκένεκον και σε σχέση με την πτυχή που αφορά τη σφαγή χριστιανών της Μαλάτειας το 2007. Οι έρευνες έχουν και μια τρίτη παράμετρο, σύμφωνα με τουρκικά μέσα ενημέρωσης, σχετική με το κίνημα του Φετουλά Γκιουλέν.

Η επιχείρηση εκδηλώθηκε ταυτόχρονα στην Κωνσταντινούπολη, την Αγκυρα, τα Αδανα, το Ικόνιο, τη Μαλάτεια, την Αττάλεια και την Τραπεζούντα. Μεταξύ άλλων, ερευνήθηκαν οι κατοικίες των καθηγητών Θεολογίας Ζεκερίγια Μπεγιάζ, πρώην πρύτανη του Τμήματος Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο του Μαρμαρά, Αβδουραχμάν Κιουτσούκ, του Πανεπιστημίου της Αγκυρας, Μεμέτ Αϊντίν, του Πανεπιστημίου Σελτσούκ, Σαχίν Φιλίζ, του Πανεπιστημίου Ακντενίζ, και του Καντίρ Μπαϊράκ, αναπληρωτή καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Τσουκούροβα. Σύμφωνα με τη «Ζαμάν», οι εν λόγω καθηγητές είναι γνωστοί για το ερευνητικό έργο τους γύρω από τις ιεραποστολές και τη δράση τους στην Τουρκία. Τώρα οι εισαγγελικές αρχές αναζητούν, μέσα από στοιχεία που κατέσχεσαν χθες, τη διασύνδεση των καθηγητών με την Εργκένεκον και τη σφαγή τριών ανθρώπων στη Μαλάτεια.

Ως ύποπτα για ανάμειξη στο στυγερό αυτό έγκλημα έχουν ήδη συλληφθεί επτά άτομα, μεταξύ αυτών και αξιωματικοί του στρατού, με την κατηγορία ότι οργάνωσαν και υποκίνησαν τις δολοφονίες βάσει του σχεδίου της συνωμοτικής οργάνωσης Εργκένεκον για την ανατροπή της κυβέρνησης Ερντογάν.

Το ιστορικό της σφαγής έχει ως εξής: Στις 18 Απριλίου του 2007 στη Μαλάτεια της νοτιοανατολικής Τουρκίας, οι Νετζατί Αϊντίν, Ουγούρ Γιουκσέλ και Τίλμαν Εκεχαρτ Γκέσκε, οι δύο Τούρκοι χριστιανοί, ο τρίτος Γερμανός, βασανίστηκαν δεμένοι σε καρέκλες προτού σφαγούν μέσα στον εκδοτικό οίκο Ζιρβέ, που τύπωνε Βίβλους και συγγράμματα Χριστιανικής Φιλολογίας. Για τη δολοφονία τους κατηγορούνται συνολικά εννέα άτομα.

Μιλώντας στο τηλεοπτικό δίκτυο Sky Turk, ο καθηγητής Ζεκερίγια Μπεγιάζ είπε ότι η αστυνομία κατέσχεσε υλικό που προοριζόταν για το βιβλίο του με θέμα τις «βλαβερές δραστηριότητες» του Φετουλά Γκιουλέν, ιερωμένου, μέντορα του Ερντογάν και επικεφαλής διεθνούς φιλανθρωπικού - εκπαιδευτικού δικτύου και εκδοτικών επιχειρήσεων. Τελευταία το κίνημα του Γκιουλέν κατηγορείται από τους αντιπάλους της κυβέρνησης Ερντογάν ότι έχει διεισδύσει στην αστυνομία και επηρεάζει έρευνες, όπως η Εργκένεκον, με στόχο την αποδυνάμωση των κεμαλικών.

Την εντολή για τη χθεσινή επιχείρηση έδωσε δικαστήριο της Κωνσταντινούπολης, κατόπιν αιτήματος του εισαγγελέα Ζεκερίγια Οζ, επικεφαλής των ερευνών για την Εργκένεκον. Κάπως παράδοξη σύμπτωση θεωρήθηκε το γεγονός ότι, μόλις χθες, ο εισαγγελέας Οζ προήχθη από το Ανώτατο Συμβούλιο Δικαστών και Εισαγγελέων σε αντεισαγγελέα της Κωνσταντινούπολης, πράγμα που σημαίνει ότι εγκαταλείπει την Εργκένεκον. Κατά τη «Ζαμάν», η απομάκρυνσή του δεν θα επηρεάσει την πορεία της δίκης και των ερευνών. Ομως, η «Χουριέτ» μετέδωσε σε θριαμβευτικούς τόνους την «πονηρή» προαγωγή του Οζ, «που εξόργισε την κυβέρνηση».

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

ΑΔΙΕΞΟΔΟ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ, Ο ΕΡΟΓΛΟΥ ΑΡΝΕΙΤΑΙ ΤΗΝ ΑΠΟΓΡΑΦΗ

Σε αδιέξοδο οδηγούνται οι απευθείας συνομιλίες στη Λευκωσία, καθώς ο επικεφαλής του ψευδοκράτους Ντερβίς Έρογλου επιμένει να απορρίπτει την πρόταση Χριστόφια για ταυτόχρονη απογραφή πληθυσμών.

Η χθεσινή συνάντηση των δύο ανδρών κράτησε λιγότερο από μια ώρα, καθώς ο Έρογλου, προφανώς ανταποκρινόμενος στις εντολές της Άγκυρας που προσπαθεί να κρύψει το έγκλημα του εποικισμού, δεν δέχεται την απογραφή.

Από την πλευρά του, ο Κύπριος Πρόεδρος επιμένει, θεωρώντας το θέμα της απογραφής μείζονος σημασίας, καθώς είναι απολύτως βέβαιο ότι η πληθυσμιακή σύνθεση στα Κατεχόμενα έχει αλλοιωθεί στη διάρκεια όλων αυτών των δεκαετιών με την μεταφορά εποίκων από την Τουρκία, που έχουν λάβει «τουρκοκυπριακή ιθαγένεια».

Μια απογραφή υπό τον έλεγχο των Ηνωμένων Εθνών, μια αντικειμενική δηλαδή απογραφή, θα αποκάλυπτε τις ενέργειες της Άγκυρας, καθώς οι απογραφόμενοι θα ήσαν υποχρεωμένοι να δώσουν λεπτομερή στοιχεία για την προέλευσή τους.

Επιπλέον, ο Έρογλου επιμένει ότι το ψευδοκράτος διαθέτει κρατική οντότητα, ενώ χθες συζητήθηκαν διάφορα θέματα σχετιζόμενα με εσωτερικές πτυχές ασφάλειας και ο Πρόεδρος Χρισόφιας δήλωσε πως «περιμένει στο ακουστικό του», προκειμένου να γίνει η νέα συνάντηση με τον γ.γ. του ΟΗΕ Μπαν Κι Μουν. Σύμφωνα με πληροφορίες, όμως, ο Μπαν Κι Μουν δεν πρόκειται να σηκώσει το τηλέφωνο, αν δεν υπάρξει σοβαρή πρόοδος.

Όσο για τον Έρογλου, χθες εμφανίσθηκε ιδιαίτερα προκλητικός, ευθυγραμμιζόμενος απόλυτα με την Άγκυρα. «Αν δεν γινόταν η εισβολή, σήμερα στο νησί δεν θα υπήρχε ούτε ένας Τουρκοκύπριος» δήλωσε, ουσιαστικά στηρίζοντας την εισβολή, την κατοχή, αλλά και τον εποικισμό που αποτελεί έγκλημα πολέμου.

Επιπλέον, ο κ. Έρογλου έστρεψε τα βέλη του και προς την ΕΕ, κατηγορώντας την ουσιαστικά ότι αποδεχόμενη στους κόλπους της την Κύπρο, παρεμπόδισε την επίτευξη λύσης. «Αν η διεθνής κοινότητα», είπε, «άφηνε μόνους τους Κύπριους, η συμφωνία θα είχε επιτευχθεί προ πολλού».

Στην Αθήνα βρισκόταν χθες ο γ.γ. του ΑΚΕΛ Άντρος Κυπριανού, ο οποίο συναντήθηκε με τον πρωθυπουργό και υπογράμμισε την σημαντική βοήθεια που η Ελλάδα προσφέρει στην Κύπρο.

Ο κ. Κυπριανού έγινε επίσης δεκτός από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κάρολο Παπούλια στο Προεδρικό Μέγαρο. Ο κ. Παπούλιας χαρακτήρισε ευοίωνη εξέλιξη την αφύπνιση των Τουρκοκυπρίων, αλλά και τη συνεργασία για το φυσικό αέριο, που, όπως είπε, είναι πολύ σημαντική.

Ο γ.γ. του ΑΚΕΛ συμφώνησε, αναφέροντας ότι την περασμένη βδομάδα πέντε Τουρκοκύπριοι που ηγούνται των κινητοποιήσεων μετέβησαν με αντιπροσωπεία του κόμματος στις Βρυξέλλες, όπου τους δόθηκε η δυνατότητα να εκφράσουν τις απόψεις τους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. «Θέλουν να αγωνιστούν μαζί μας για να λυθεί το Κυπριακό», είπε. «Διαφορετικά, καταλαβαίνουν ότι χάνονται ως Κοινότητα».

ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΖΩΝΗ

ΦΟΝ-ΚΗΠΟΥΡΟΣ...

Ο "Γιγας" της διπλωματίας παραβλέποντας κάθε ρίσκο να τον μπερδέψουν με τα προς δενδροφύτευση φυτά, δίνει αποστομωτική απάντηση στις προκλήσεις Νταβούτογλου από το ακριτικό Καστελόριζο  δια της "διπλωματίας του φτιαριού" 

Μπορούμε πια να κοιμόμαστε ήσυχοι...

ΙΣΡΑΗΛ: Aφαίρεση ιθαγένειας απ όσους βλάπτουν τα εθνικά συμφέροντα

ΙΕΡΟΥΣΑΛΗΜ. Το ισραηλινό Κοινοβούλιο, η Κνεσέτ, ψήφισε τη νύχτα της Δευτέρας αμφιλεγόμενο νομοθέτημα, το οποίο επιτρέπει στη Δικαιοσύνη της χώρας να αφαιρέσει την ιθαγένεια πολιτών που έχουν καταδικασθεί για κατασκοπεία, εσχάτη προδοσία ή για προσφορά βοήθειας στον εχθρό σε καιρό πολέμου.

Το νομοσχέδιο, που ψηφίσθηκε με 37 ψήφους υπέρ και 11 κατά, εισήγαγαν δύο βουλευτές του ακραίου εθνικιστικού κόμματος Γιζραέλ Μπεϊτενού, του υπουργού Εξωτερικών Αβίγκντορ Λίμπερμαν. Ο νόμος επιτρέπει στα ισραηλινά δικαστήρια να αφαιρούν την ιθαγένεια κάθε καταδικασθέντος για «τρομοκρατία», κατασκοπεία, υποβοήθηση του εχθρού σε καιρό πολέμου και για κάθε άλλη πράξη που βλάπτει την εθνική κυριαρχία

«Χωρίς νομιμοφροσύνη δεν μπορεί να υπάρχει ιθαγένεια. Τα άτομα που βλάπτουν τη χώρα δεν μπορεί να απολαμβάνουν τα οφέλη της ισραηλινής υπηκοότητας», είπε ο κ. Λίμπερμαν λίγα μόλις λεπτά μετά την ψήφιση του αμφιλεγόμενου νομοσχεδίου.

Ο νόμος αποτελεί μέρος της εκστρατείας του Αβίγκντορ Λίμπερμαν με σύνθημα «Οχι ιθαγένεια χωρίς νομιμοφροσύνη», η οποία στρέφεται ευθέως κατά της αραβικής μειονότητας του Ισραήλ. 

Ισραηλινοί Αραβες βουλευτές της Κνεσέτ κατήγγειλαν το νομοσχέδιο ως ρατσιστικό. «Πολλοί βουλευτές ξεκαθάρισαν ότι αν και η ορολογία του νομοσχεδίου είναι ευρεία, η ουσία του στρέφεται ευθέως κατά των Αράβων πολιτών του Ισραήλ, στέλνοντάς τους το μήνυμα ότι η ιθαγένειά τους δεν είναι εγγυημένη. Η Κνεσέτ επέλεξε με το νομοθέτημα αυτό να στείλει αυστηρότατο μήνυμα στην αραβική κοινότητα που αποτελεί το 20% του πληθυσμού. Η ψήφος δείχνει ότι η Κνεσέτ ξέχασε κάτι θεμελιώδες: η ιθαγένεια δεν είναι δώρο που προσφέρεται και αφαιρείται, αλλά αποτελεί προστατευμένο δικαίωμα των πολιτών», είπε η Ρονίτ Σέλα, εκπρόσωπος της οργάνωσης υπέρ των ανθρωπίνων δικαιωμάτων ACRI.

Παρότι το ισραηλινό δίκαιο διαθέτει ήδη διαδικασία αφαίρεσης της ιθαγένειας χάρη σε νόμο του 1952, η διαδικασία αυτή ήταν της αποκλειστικής αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

"Επίγεια σοφία"

"Τι υπάρχει σ’ ένα όνομα; Αυτό που ονομάζουμε τριαντάφυλλο, με οποιοδήποτε άλλο όνομα θα μύριζε εξίσου όμορφα."
Γουίλιαμ Σαίξπηρ, 1564-1616, Άγγλος συγγραφέας


"Σε όλη μου τη ζωή η καρδιά μου ζητούσε κάτι που δεν μπορώ να ονομάσω."
André Breton, 1896-1966, Γάλλος υπερρεαλιστής συγγραφέας


 "Είναι ένας φίλος του οποίου δεν ξέρω το όνομα και τον ξέρω πολύν καιρό για να τον ρωτήσω."
Georges Feydeau, 1862-1921, Γάλλος θεατρικός συγγραφέας

Σαν σήμερα (31/3/ΧΧΧΧ)

1821: Ο Αθανάσιος Διάκος υψώνει τη σημαία της Επανάστασης στη Λιβαδειά.

1946: Διεξάγονται στην Ελλάδα οι πρώτες μεταπολεμικές εκλογές.

1958: Ο Τσακ Μπέρι κυκλοφορεί τη μεγάλη επιτυχία του «Johnny B. Goode».

1982: Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου βραβεύεται με Όσκαρ για τη μουσική της αγγλικής ταινίας «Δρόμοι της Φωτιάς».

1980: Πεθαίνει ο Τζέσε Όουενς, αμερικανός μαύρος αθλητής του στίβου, που κέρδισε 4 χρυσά μετάλλια στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Βερολίνου και ανέτρεψε στην πράξη τις θεωρίες του Αδόλφου Χίτλερ περί αρείας φυλής.

Αυτοθυσία ή αχαριστία?


Η μητέρα του είχε μόνο ένα μάτι. Ντρεπόταν γι' αυτήν, κι ώρες - ώρες τη μισούσε. Η δουλειά της ήταν μαγείρισσα στη φοιτητική λέσχη. Μαγείρευε για τους φοιτητές και τους καθηγητές για να βγάζει τα έξοδά τους. Δεν ήθελε να του μιλάει, για να μη μαθαίνουν ότι είναι παιδί μιας μητέρας με ένα μάτι, μονόφθαλμης. Οι φοιτήτριες έφευγαν γρήγορα, όποτε την έβλεπαν να βγαίνει για λίγο από την κουζίνα κι έλεγαν πως δεν άντεχαν το θέαμα και πως τους προκαλούσε μια ανυπόφορη ανατριχίλα. 

Μα, από μικρός είχε πρόβλημα με την εικόνα της μητέρας του! Μια μέρα όταν ακόμη πήγαινε στο Δημοτικό, πέρασε αυτή στο διάλειμμα να του πει ένα 'γεια', ένιωσε πολύ ταπεινωμένος! Πως μπόρεσε να του το κάνει αυτό; αναρωτιόταν. Την αγνόησε. Της έριξε μόνο ένα βλέμμα όλο μίσος κι έτρεξε μακριά!

Την επόμενη μέρα ένας από τους συμμαθητές του φώναξε: "Εεεεε, η μητέρα σου έχει μόνο ένα μάτι!" Ήθελε να πεθάνει! 'Ήθελε να εξαφανιστεί! Και όταν γύρισε σπίτι του, της είπε: "Άν είναι όλοι να γελάνε μαζί μου εξαιτίας σου, τότε καλύτερα να πεθάνεις!" 

Αυτή δεν του απάντησε. "Δεν μ' ένοιαζε τι είπα ή τι αισθάνθηκε, γιατί ήμουν πολύ νευριασμένος" , έλεγε πολλά χρόνια μετά σ' ένα φίλο του. "Ήθελα να φύγω από κείνο το σπίτι και να μην έχω καμία σχέση μαζί της. Δεν μπορούσε να πάει κάπου άλλού; Διάβασα πάρα πολύ σκληρά με σκοπό να φύγω μια μέρα μακριά της για σπουδές. Και τα κατάφερα. Μα λίγο μετά ήρθε κι έπιασε αυτή τη δουλειά στη φοιτητική λέσχη.

Αργότερα παντρεύτηκε! Αγόρασε δικό του σπίτι. Έκανε δύο παιδιά κι ήταν ευχαριστημένος με τη ζωή του, τα παιδιά του, τη γυναίκα του και τη δουλειά του. Και για τη μάνα του, τσιμουδιά σε κανένα!  

Μια μέρα - μετά από χρόνια απουσίας, όπως ο ίδιος ήθελε - η μητέρα του πήγε να τον επισκεφτεί. Δεν είχε δει από κοντά τα εγγόνια της. Και μόλις εμφανίστηκε στη πόρτα, τα παιδιά του άρχισαν να γελάνε. Έξαλλος αυτός επειδή είχε πάει χωρίς να του το ζητήσει και χωρίς να τον προειδοποιήσει, της φώναξε: "Πώς τολμάς να έρχεσαι ξαφνικά εδώ στο σπίτι μου και να τρομάζεις τα παιδιά μου; Βγες έξω! Φύγε!." 

Η μητέρα του απάντησε γαλήνια: "Αχ, πόσο λυπάμαι Κύριε! Μάλλον μου δώσανε λάθος διεύθυνση"! Κι εξαφανίστηκε, χωρίς να καταλάβουν τα μικρά, πως ήταν η γιαγιά τους. 

Πέρασαν χρόνια και μια μέρα έλαβε μια επιστολή - πρόσκληση για τη σχολική συγκέντρωση της τάξης του από το Δημοτικό σχολείο που θα γινόταν στην πόλη που γεννήθηκε! Είπε ψέματα στη γυναίκα του, ότι θα έκανε ένα επαγγελματικό ταξίδι και πήγε. Όταν τελείωσε η συγκέντρωση των συμμαθητών, πήγε στο σπίτι που μεγάλωσε, μόνο και μόνο από περιέργεια. Οι γείτονες του είπαν ότι η μητέρα του είχε πολύ πρόσφατα πεθάνει. 

Δεν έβγαλε ούτε ένα δάκρυ στο άκουσμα του θανάτου της μάνας του.

Του έδωσαν ένα γράμμα που είχε αφήσει γι αυτόν. Έγραφε: 

"Αγαπημένε μου γιε, σε σκέφτομαι συνέχεια. Λυπάμαι που ήρθα σπίτι σου και φόβισα τα παιδιά σου..'Εμαθα ότι έρχεσαι για τη σχολική συγκέντρωση κι ένιωσα πολύ χαρούμενη. Αλλά φοβάμαι ότι μπορεί να μην είμαι σε θέση να σηκωθώ από το κρεβάτι για να έρθω να σε δω, έστω κι απ' την πόρτα. 'Εγραψα αυτό το γράμμα να στο δώσουν αν δεν με προφτάσεις. 

Στεναχωριέμαι που σε έφερνα σε δύσκολη θέση και ντρεπόσουν για μένα τη μονόφθαλμη. Αλλά, βλέπεις, όταν ήσουν πολύ μικρός, είχες ένα πολύ σοβαρό ατύχημα κι έχασες το μάτι σου. Δεν μπορούσα να σκεφθώ ότι θα μεγαλώσεις και θα ζήσεις με ένα μάτι. Έτσι, σου έδωσα το δικό μου. 'Ήμουν τόσο περήφανη που ο γιος μου θα έβλεπε τον κόσμο με τη δική μου βοήθεια, με το δικό μου μάτι, αψεγάδιαστος ...

Έχεις πάντα όλη την Αγάπη μου!
Η μητέρα σου